To ud af tre danske iværksættere er mænd.
Det viser tal fra Erhvervsstyrelsen.
Og sådan har det været i mere end et årti, selvom antallet af iværksættere boomer. I 2001 var 31 procent af alle danske iværksættere således kvinder, mens tallet i 2014 lød på 34 procent.
Den fortsatte lave andel af kvindelige iværksættere kommer bag på Dansk Iværksætterforening:
- Jeg genkender, at der i iværksættermiljøet er væsentligt færre kvinder end mænd, men jeg troede, at tallet var gået frem. Jeg troede, at der var flere kvinder, der startede virksomhed, end der rent faktisk er, så det er jeg desværre lidt skuffet over, siger Christian Walther Øyrabø, som er foreningens formand.
Barselsbarrieren
På trods af tiltag som kvindenetværk og adskillige kampagner for kvindelige iværksættere, er det altså kun få kvinder, der tager springet.
Og det er der særligt én grund til, siger Walther Øyrabo.
- En af problematikkerne er, at kvinderne i alderen 25 – 35 år ofte har den udfordring, at de i perioden også skal have børn, og det kan blandt andet hindre dem, siger han.
Netop det dilemma genkender Camilla Ley Valentin, som har startet sin egen teknologivirksomhed. Hun oplever, at mange kvinder ringer til hende for at få gode råd.
- Når jeg taler med kvinder, der overvejer at blive iværksættere, så synes jeg tit, jeg hører om, at barsel er en barriere. Situationen er nemlig ret uklar for de kvinder, der både overvejer at få barn og starte virksomhed, siger hun.
Kvinder undervurderer deres idéer
Hos Dansk Industri ærgrer man sig over, at kvinder stadigvæk kun udgør en tredjedel af alle danske iværksættere.
Danmark går nemlig glip af potentielle dygtige iværksættere, siger Sidsel Dyrholm Holst, som er chef for entreprenørskab i Dansk Industri.
- Alle analyser og erfaringer peger på, at jo mere mangfoldigt et ledelsesteam – og også en virksomhed – er, jo større er chancen for at få succes og for at få nogle innovative og kreative idéer, som kan vokse, siger hun og fortsætter:
- Der er desværre mange kvinder, der undervurderer deres egne evner og de forretningsidéer, de har, og det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, for det er noget af et potentiale, vi går glip af.
Det samlede antal af mandlige og kvindelige iværksættere er steget siden 2001. Der er således kommet cirka 5.000 flere mandlige iværksættere til, mens der kun er kommet 3.000 flere kvindelige.