At kørselstjenesten Uber lukker og slukker i Danmark den 18. april modtages med stor skuffelse hos It-Branchen, der er brancheorganisation for it- og televirksomheder i Danmark:
- Det er en sørgelig dag for Danmark, når vi må sige farvel til 2.000 arbejdspladser, fordi politikerne fokuserer på forældede teknologier og ikke tør tænke i fremtiden, siger Bjørn Borre, der er sekretariatchef hos It-Branchen.
På dagens pressemøde kritiserede Uber samtidig de danske politikere for en taxilov, der tvinger taxiselskaber til at indrette deres biler med sædefølere, taximetre og videoovervågning.
- Bum! Dér forsvandt muligheden for fleksibel ekstra indkomst for 2.000 danskere, og konkurrencen om at levere bedre service til billigere pris led et knæk, siger Bjørn Borre.
Ifølge Uber benytter 300.000 danskere sig af Uber-appen.
Bjørn Borre kalder kravene til sædefølere og taxametre for forældede og mener, der er brug for en teknologisk opkvalificering af Folketinget:
- Det her viser i høj grad, hvor langt bagud politikerne og lovgivningen er i forhold til den teknologiske virkelighed, vi lever i, og hvad borgerne reelt efterspørger, siger han.
HOVEDPUNKTER I TAXIAFTALE:
- •
Antalsbegrænsningen på taxitilladelser ophæves, så alle, der opfylder kravene til at kunne køre taxi, også har ret til at få en tilladelse.
- •
De nugældende kommunegrænser for taxikørsel fjernes, så taxiselskaber kan operere på tværs af kommunegrænser over hele landet.
- •
Fremadrettet kan man drive taxi i selskabsform, så erhvervet sidestilles med andre erhverv.
- •
De, der kører andre former for erhvervsmæssig personbefordring som fx offentlig servicetrafik og handicapkørsel, får nu mulighed for at køre taxi på de tidspunkter, de ikke varetager anden erhvervsmæssig personbefordring.
- •
Kommunerne kan udbyde taxibetjening i yderområder, så kommunerne betaler et beløb for, at taxiselskaberne til gengæld betjener yderområderne.
- •
Krav om erhvervskørekort afskaffes. Krav om førerkort opretholdes med en styrket chaufføruddannelse.
- •
Fastholdelse af krav om sædefølere, videoovervågning og taxameter.
- •
Det vil fortsat kræve en særlig indretning af køretøjerne, ligesom man som vognmand skal have tilladelse til at drive taxikørsel, og taxichauffører skal have et særligt førerkort
- •
Ændringerne i lovgivningen indføres gradvist, således at antalsbegrænsningen indføres over tre år, mens vognmændene får fem år til at tilpasse bilerne til de nye udstyrskrav.
- •
Den nye lov vil blive evalueret efter ét, tre og seks år for at følge, hvordan markedet og nye teknologiske muligheder udvikler sig.
- •
Kilde: Transportministeriet