Ingen varmecheck til at dække de høje energiregninger.
Ingen hjælp at finde hos myndighederne.
Og ingen klagemuligheder.
Sådan er virkeligheden for de danskere, der disse dage føler sig snydt for de 6.000 skattefri kroner, der sidste uge blev udbetalt af staten til 411.000 husstande.
En af dem er pensionisten Birthe Thomsen, som sammen med ni naboer i ældreboliger i Agerskov i Sønderjylland får varme fra det samme gasfyr.
Otte af dem fik en varmecheck hver som planlagt onsdag i sidste uge, men Birthe og en anden blevet forbigået.
- Den eneste forskel på dem og mig er, at de bor i nr. 42, og vi bor i nr. 44, siger Birthe Thomsen.
Først slog hun koldt vand i blodet og ventede på, om pengene ville dukke op med forsinkelse.
- Men da vi så nåede til mandag, og vi ikke havde fået det, blev jeg lidt krasbørstig og tænkte, at det kunne ikke passe, fortæller Birthe Thomsen.
Ingen hjælp at få
Hun og naboen prøvede at ringe til boligselskabet, som ikke kunne forklare forskellen.
Heller ikke hos Energistyrelsen, som er afsender af varmechecken, var der hjælp at hente.
Efter at have været i kø blandt næsten 50 andre kom de frem til styrelsens varmecheck-hotline.
- Der får man at vide, at de godt kan se, at det er forkert, men vi skal sende en e-mail, og så når de når til den, vil de se på det. Men hvornår det bliver, kan de ikke svare på, siger Birthe Thomsen.
Loven indeholder ikke en mulighed for at klage.
Birthe Thomsen og alle de andre, der føler sig snydt for checken, skal derfor ifølge Energistyrelsen vente til næste år, hvor der bliver mulighed for at søge igen.
'Det er jo amatøragtigt'
Udsigten til et halvt års ventetid imponerer ikke Birthe Thomsen, som har fået fordoblet sin månedlige gasregning og om få uger skal betale flere tusinde kroner ekstra for sidste varmeår.
- Og min nabo og jeg er jo ikke de eneste to, der er mange andre i Danmark, der måske sidder endnu værre i det. Hvad skal de gøre, spørger Birthe Thomsen.
Hendes humør blev ikke bedre, da hun denne uge kunne læse, at andre har fået varmechecken, selv om de ikke var berettiget til den.
- Det irriterer mig, at det ikke er ordentligt tjekket op. De har bare sendt noget ud, og så regner de med, at det er i orden. I min verden er det jo amatøragtigt, siger Birthe Thomsen.
Ud over den lange telefonkø hos Energistyrelsen fortæller flere fjernvarmeselskaber, at de oplever mange henvendelser fra kunder, der savner en varmecheck.
Det samme gør organisationen Danske Seniorer.
- De kan ikke forstå, at de ikke har fået varmechecken. De kan ikke forstå, at ingen kan fortælle dem, hvad de skal gøre for at få varmechecken. Og at det er en mærkelig politisk prioritering, at der skal gå op til et halvt år, før man kan begynde at kigge på at rette fejl, siger organisationens direktør Katrine Lester.
Minister: Ting skal være på plads
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) kalder situationen beklagelig.
- Vi synes selvfølgelig, at dem, der har ret til checken, men ikke har fået den af den ene eller den anden årsag, de skal selvfølgelig have pengene så hurtigt som muligt.
- Derfor har min klare besked til Energistyrelsen også været, at det skal ske i så højt et tempo som overhovedet muligt. Men der er nogle ting, der skal være på plads: it-systemer, lovgivning, og så videre, siger Dan Jørgensen.