Når du i fremtiden skal betale for varer, hiver du måske fat i betalingstjenester fra enten Apple, Facebook eller Google i stedet for at hive hævekortet eller Mobile Pay frem.
Det fortæller Jan Damsgaard, professor ved Copenhagen Business School (CBS).
- Vi regner alle sammen med, at de store internetaktører som Google, Facebook, Snapchat og Twitter vil melde sig på banen.
- De ser alle sammen ind på betalingsmarkedet og tænker wauw, der er rigtig mange penge at tjene, så hvorfor tilbyder vi ikke den funktionalitet i tillæg til den funktionalitet, vi allerede har i vores globale internetfirmaer.
Når et firma som Facebook vil ind på markedet for betalingsløsninger, sker det for at få et mere detaljeret billede af forbrugerne for på den måde at tjene mere.
- Facebook lever af at sælge annoncer til os, så de vil også gerne tilbyde, at vi kan betale via dem, for på den måde får de en endnu bedre profil af vores adfærd, siger Jan Damsgaard.
Vil beskytte forbrugerne
Spørgsmålet er, om vi som forbrugere skal være nervøse for at betale via de nye tjenester, som de store internetfirmaer kommer til at tilbyde.
Nej, lyder det fra CBS-professoren.
De nye firmaer vil ifølge Jan Damsgaard gå meget op i forbrugerbeskyttelse, når de på et tidspunkt træder ind på markedet for betalingsløsninger, som bankerne og et firma som Nets før har siddet tungt på i Danmark.
- Hvis de har en sikkerhedsbrist i Danmark, vil det sprede sig lynhurtigt, og så vil verdens øjne rette sig mod Google eller Facebooks sikkerhedsbrist. Det vil skade firmaet globalt set, så de er virkelig opmærksomme på, at der ikke sker sikkerhedsbrist, og at forbrugerne er tilfredse, siger han.
Billigere for butikker og kunder
Betalinger med de internationale firmaers tjenester kan på sigt gøre det billigere for både forbrugerne og butikkerne.
I dag betaler forbrugerne ikke direkte for at svinge dankortet i Netto, men butikkerne betaler ifølge professoren ret mange penge for, at teknologien er på plads, og betalingen går igennem, og den udgift bliver sendt videre til forbrugerne gennem højere priser.
- Jeg tror, at vi i fremtiden kommer til at se, at butikkerne heller ikke skal betale noget, siger Jan Damsgaard og fortsætter:
- Alle dem, der har bygget deres forretning op omkring at tjene penge på at kræve gebyrer fra forretningerne, de vil have deres position truet i fremtiden.
Professoren forudser samtidig, at de store firmaers betalingstjenester får medvind, fordi mange er allerede i dag er aktive brugere af for eksempel Facebook.
- De globale spillere fylder rigtig meget i vores liv. Selvom jeg er en rigtig glad bruger af Mobile Pay, så er jeg på Facebook i lang tid hver dag. Det vil sige, at det er mere nærliggende at bruge Facebook i fremtiden, end det er måske at bruge Mobile Pay, lyder det fra Jan Damsgaard.
Hvornår store spillere som Google, Facebook, Snapchat og Twitter begynder at tilbyde betalingstjenester, kan professoren ikke sige.
Men til næste år ændrer EU-Kommissionen ifølge Jan Damsgaard på reglerne, så flere firmaer end bankerne og Nets kan få adgang til private folks konto.