Hvorfor er det nu vi skal have Femern-forbindelsen

Arbejdspladser, hurtigere rejsetid og mere handel er blandt årsagerne til, at politikerne arbejder for en Femern-forbindelse.

Det bliver dyrt – også dyrere end forventet. Det bliver givetvis også forsinket. Så hvorfor er det nu, at vi skal bruge tid og penge på at bygge verdens længste sænketunnel mellem Rødby på Lolland og Puttgarden i Nordtyskland?

Transportminister Magnus Heunicke fra Socialdemokraterne og Venstre transportordfører Kristian Pihl Lorentzen ser flere gode grunde til det:

Forbindelsen mellem Danmark og Tyskland vil skabe ny sammenhæng og øget internationalt samarbejde mellem Skandinavien og Nordeuropa.

Femern-forbindelsen vil være en hurtig forbindelse til Tyskland – også for svenskerne. En rejse i tog mellem København og Hamborg vil vare 2,5 time uden stop. I dag tager det over 4,5 time.

Måske vil det tilmed blive billigere at benytte Femern-forbindelsen i stedet for færgerne.

Det er en stor investering i infrastruktur, som vil skabe nye arbejdspladser. Mellem 3- og 4.000 mennesker vil være direkte beskæftiget med at bygge tunnelen. 350 mennesker får fast arbejde med at drive tunnelen, når den er færdig.

Investeringen vil også skabe regional udvikling - blandt andet på Lolland. Projektet har allerede nu skabt 120 lokale arbejdspladser.

Den vil skabe effektive transportveje, som styrker de europæiske virksomheders konkurrenceevne i den globale økonomi. Derfor vil den en fast forbindelse over Femern ikke kun gavne Danmark og Tyskland, men hele Europa.

Forbindelsen vil skabe et stærkere, mere dynamisk og mere konkurrencedygtigt Danmark, og de positive effekter vil sprede sig som ringe i vandet, lyder det fra transportministeren og trafikordføreren fra Venstre.

Det østdanske erhvervsliv vil få en direkte forbindelse til samhandelspartneren Tyskland, og det vil give muligheder for sammen at skabe arbejdspladser på begge sider af Femern Bælt.

Københavns Lufthavn vil blive en langt mere attraktiv lufthavn for Nordtyskland med mulighed for at få flere kunder i butikken.

Dansk turisme og oplevelsesindustri vil få et løft, da de får mulighed for at tiltrække flere weekendturister.

Kortere rejsetid mellem København og Hamborg kan det styrke kultur-samarbejdet mellem Danmark og Tyskland.

Det kan også gøre det danske arbejdsmarked mere mobilt. Det bliver lettere at pendle og bosætte sig på den anden side af grænsen.

Forbindelsen kan også skabe et tættere dansk-tysk samarbejde inden for uddannelses- og forskningsverdenen.

Kilde: Kronik af transportminister Magnus Heunicke (S) og transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) i Jyllands Posten 15. januar 2015 samt Femern A/S