Konkurrencerådet vil nu politianmelde ambulanceselskabet Falck for at misbruge sin position i et forsøg på at skubbe konkurrenten Bios ud af det danske marked.
Den hemmelige kampagne, der skulle gøre livet svært for Bios, trækker tråde fra Falcks øverste ledelse til en række eksterne hjælpere, der skulle så tvivl om Bios.
Her får du et overblik over de centrale aktører i kampagnen, der skulle bringe Bios i knæ.
Direktøren: Allan Søgaard Larsen
Den absolutte hovedperson i sagen er manden, der i mere end et årti nærmest var indbegrebet af Falck. Allan Søgaard Larsen havde som koncernchef i Falck A/S det ultimative ansvar, da beslutningerne om kampagnen mod Bios blev truffet.
Han er en mand med ridderkors og forbindelser på højeste steder, både i erhvervslivet og på Christiansborg. Da innovationsminister Sophie Løhde skulle udpege en formand for regeringens ledelseskommission i 2017, faldt valget på Allan Søgaard Larsen. Han har også gode forbindelser til statsminister Lars Løkke Rasmussen, som han tilbage i 2012 stiftede Løkkefonden sammen med. Han er i dag ikke længere medlem af Løkkefondens bestyrelse, som han trådte ud af efter Konkurrencestyrelsens kritik.
Ifølge Konkurrencestyrelsens afgørelse var topledelsen i Falck helt inde i kampagnen mod Bios og udstak løbende retningen for operationen, der nu har ført til en politianmeldelse. Det fremgår af interne mails fra 2014 og 2015, som Konkurrencestyrelsen har offentliggjort.
Allan Søgaard Larsen er i dag mangemillionær med egne virksomheder og sidder på en lang række bestyrelsesposter i store koncerner. Men i 27 år var han inkarneret Falck-mand. Den læreruddannede Søgaard Larsen startede som personalechef i en Falck-afdeling i 1990 og kæmpede sig op i graderne, indtil han i 2001 blev administrerende direktør og siden koncernchef.
I december 2016 blev han afsat af Falcks bestyrelse. Et halvt år senere solgte han sin betydelige aktiepost i firmaet.
Efter kritikken af Falcks kampagne mod Bios har Allan Søgaard Larsen også trukket sig som bestyrelsesmedlem i selskabet Ambu, der sælger medicinsk udstyr.
Spindoktoren: Peter Goll
Han var manden, der både kunne manøvrere politisk og vidste, hvad der skulle til for at vende folkestemningen. Da Peter Goll blev hentet til Falck i 2014, kom han fra en stilling som spindoktor for justitsminister Morten Bødskov og som en af de centrale kommunikationsstrateger i Thorning-regeringen.
Peter Goll var egentlig blevet ansat som direktør for Falcks borgervendte ydelser, men han blev straks kastet ind i arbejdet med at skabe tvivl om det konkurrerende ambulanceselskab Bios.
- Falck oplevede afgørelsen af udbuddet som forkert, og meget stod på spil. Derfor besluttede Falck at engagere et kommunikationsbureau og iværksætte en kommunikationsindsats, som skulle tydeliggøre de udfordringer, som konkurrenten ifølge Falcks egne analyser helt åbenbart ville have med at løfte opgaven, skriver Peter Goll på Facebook.
Peter Goll stoppede i Falck, kort tid efter koncernchef Allan Søgaard Larsen var blevet afsat. I dag er han kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne.
Bureauet: Advice A/S
I hjertet af København lige ved Sankt Jørgens Sø finder man et af landets største kommunikationsbureauer. Advice, hedder det, og et af bureauets specialer er 'public affairs'. Begrebet dækker alt fra lobbyisme til allianceskabelse og påvirkning af medier, og det var netop, hvad Falck havde brug for i 2014.
Samarbejdet med Falck blev ifølge bureauet iværksat af to tidligere medarbejdere i efteråret 2014, og i starten af 2015 blev en tredje medarbejder tilknyttet.
Advice hjælper med at plante negative historier om Bios i pressen, og en af medarbejderne opretter facebookgruppen 'Nej til ambulancekaos', hvor der mobiliseres borgere og ambulancereddere i kampen mod konkurrenten.
Indsatsen skulle blandt andet gøre det svært for Bios at rekruttere folk og dermed levere den lovede ambulanceservice i Region Syddanmark.
I konkurencemyndighedernes rapport kaldes bureauet blot 'kommunikationsbureau X', men Advice har nu bekræftet samarbejdet.
Det var især kritisabelt, at Advice medvirkede til initiativer som Facebook-gruppen, hvor det var umuligt at se, hvem der stod bag. Det skriver kommunikationsbureauets administrerende direktør Espen Højlund, efter Konkurrencerådet er kommet med en afgørelse.
- Ved en umiddelbar gennemlæsning af afgørelsen kan vi konstatere, at vi på flere parametre ikke lever op til de værdier og standarder, vi har, skriver Espen Højlund i en pressemeddelelse.
To af de tre medarbejdere arbejder ikke længere hos Advice. Den tredje har fået en advarsel.
Researcheren: Palle Smed
Det var ikke kun kommunikation, der skulle vinde kampen mod Bios, det var også information. Derfor blev kommunikationsrådgiveren Palle Smed hentet ind. Han havde en fortid som chefredaktør på Fagbladet 3F og var blandt andet blevet hædret af Den Danske Publicistklub for sin markante indsats i medieverdenen.
Palle Smeds opgave blev at støbe kugler til at skyde på fundamentet under Bios.
Ifølge Konkurrencestyrelsens redegørelse indhentede Smed blandt andet informationer om økonomien i Bios gav dem videre til medier.
Palle Smed tog også kontakt til hollandske journalister, og det fremgår hans korrespondance med Falck, at formålet var at finde skidt på Bios moderselskab.
- Jeg bekræfter at jeg har været hyret af Advice og derudover at jeg har lavet research på Bios i Holland, skriver Palle Smed til DR Nyheder.
Palle Smed er i dag direktør for Faglige Seniorer.