FORSTÅ SAGEN Derfor bruger Mærsk 21 milliarder kroner på Tyra

Milliardinvestering i synkefærdige boreplatforme er på vej. Se her, hvorfor og hvordan Tyra-feltet skal reddes.

Synkende boreplatforme i Nordsøen får nu hjælp til at holde sig oven vande.

Dansk Undergrunds-Consortium, der betår af Shell, Maersk Oil, Nordsøfonden, og Chevron, er nemlig klar til at investere 21 milliarder kroner i dem i de kommende år.

Pengene skal blandt andet bruges til at pille de slidte anlæg i Tyra-feltet ned og bygge helt nye boreplatforme.

Det fortæller Martin Rune Pedersen, der er driftsdirektør i Maersk Oil.

- Det er en stor milepæl. Det er den største investering, vi endnu har lavet i den danske del af Nordsøen, siger han.

Derfor synker Tyra

  • Anlæggene i Tyra-feltet skal renoveres, da havbunden under anlæggene er sunket som følge af mange års gasproduktion.

  • Siden 1984 er havbunden sunket fem meter.

  • Der er voksende fare for, at en såkaldt '100 års-bølge' kan ramme feltet, og allerede i dag bliver produktionen standset, og borebisserne evakueret, når der er udsigt til voldsomme storme i Nordsøen.

  • Derfor er det behov for en milliardinvestering, hvis der fortsat skal hentes gas op i den danske del af Nordsøen, hvor Tyra-feltet er det vigtigste knudepunkt.

  • Bliver der ikke gjort noget, vil det ifølge Maersk Oil være uforsvarligt at fortsætte brugen af feltet efter oktober 2018.

Tiltrængt investering

Investeringen er tiltrængt, for siden Tyrafeltet blev indviet i 1984 er havbunden sunket med mere end fem meter - og boreplatformene nærmer sig nu havoverfladen.

- Det er en totalinvestering på omkring 21 milliarder kroner, hvor de 17 milliarder ligger i kapitalinvesteringer for nye faciliteter, og omkring fire milliarder kroner ligger i udgifter til nedtagning, siger Martin Rune Pedersen.

Det er en kæmpe opgave, som Mærsk sammen med de øvrige partnere i Dansk Undergrunds-Consortium nu går i gang med. Alene stålet til byggeprojektet er af gigantiske proportioner, fortæller han.

- Det er omkring 13 eiffeltårne i stål, der skal nedtages og sættes op derude over en årrække. På lang sigt er driftudgifterne og vedligeholdelsesudgifterne på over en halv milliard kroner årligt, siger Martin Rune Pedersen.

Byggeriet vil dog samtidig betyde, at der slukkes for gassen i en årrække. Hvis byggeriet går efter planen, vil der være slukket fra november 2019 og frem til juli 2022.

- Det betyder, at vi midlertidigt laver en nedlukningen af eksporten fra den del af Nordsøen, mens vi laver den fulde genopbyning, siger Martin Rune Pedersen.

Fremtidig ejer af Maersk Oil er fransk

  • Mærsk solgte i august Maersk Oil til franske Total. Handlen ventes gennemført i begyndelsen af 2018.

  • Maersk Oil er Tyra-feltets operatør på vegne af DUC, et partnerskab mellem A.P. Møller - Mærsk (31,2 procent), Shell (36,8 procent), Nordsøfonden (20 procent) og Chevron (12 procent).

Men mens der er lukket, hvad sker der så i forhold til at sikre gas?

- Det er egentlig et spørgsmål til Energinet, som står for gasforsyningen til Danmark. Men vi har jo blandt andet en forbindelse ned til Tyskland, der kan være med til at sikre gasforsyningen.

Men kan I være sikre på, at tidsplanen holder, så der kan åbnes for gashanerne igen i 2022?

- Vi har investeret mange timer i at lave detaljeret ingeniørarbejde på projektet, så vi er meget sikre i den tidsplan, vi har lagt frem.

Hvor sikre er på at prisen for hele projektet holder?

- Vi har lagt meget arbejde i at estimere prisen, så den har vi høj sikkerhed omkring, siger Martin Rune Pedersen, driftsdirektør i Maersk Oil.