Forsikringsselskaber anklages for at trække sager i langdrag

Sager om arbejdsskaber kan trække ud i årevis, fordi forsikringsselskaber hele tiden beder om nye oplysninger, siger advokater.

Ventetiden på at få udbetalt erstatsnings for en arbejdsskade er en psykologisk belastninger for dem, som venter på pengene. (© stock.xchng)

Mennesker, som bliver ramt af en ulykke, kan komme til at vente i årevis på erstatning.

Forsikringsselskaberne trækker nemlig med vilje mange sager i langdrag, for at slippe for at betale. Sådan lyder den skarpe kritik fra flere advokater.

Det kan Michael Schlie tale med om. Han har på egen krop mærket forsikringsselskabernes nølen.

Det er hårdt psykisk

For fem år siden kom han så slemt til skade på sit arbejde, at kommunen tilkendte ham førtidspension.

Han søgte også erstatning for tabt arbejdsfortjeneste hos sin arbejdsgivers forsikringsselskab, men i dag venter stadig på en afgørelse i sagen.

- Det er hårdt psykisk. Hver dag, når posten kommer, håber jeg, at der er der noget til mig. Når jeg tjekker min mail, tænker jeg, at nu er der noget, fortæller Michael Schlie.

Ifølge flere erstatningsadvokater spekulerer forsikringsselskaberne simpelt hen i at trække store erstatningssager i millionklassen ud i årevis.

En bevidst taktik

En af kritikerne er Martin Laursen fra Advokatgruppen:

- Det er en bevidst taktik om at trække sagerne ud for at gøre folk forhandlingsmøre eller eventuelt give helt op, siger Martin Laursen.

Ifølge advokaterne trækker forsikringsselskaberne tiden ud ved at blive ved med at kræve mere og mere dokumentation i selv meget simple sager om arbejdsskade.

- Når vi så endelig har fremskaffet alt, hvad de kan finde på, bruger de slet ikke al den dokumentation, vi har fremlagt, men kun de oplysninger, som vi havde sendt til dem helt fra starten, siger Martin Laursen

Kunderne bliver kørt trætte

Hvis forsikringsselskabet gør knuder, kan man gå til Ankenævnet for forsikring. Her afgjorde nævnet i 2010, at forsikringsselskaberne i 190 tilfælde havde forsøgt at slippe for at betale.

Men ifølge advokaterne lykkes det i en del tilfælde også selskaberne at køre kunderne så trætte, at de går med til forlig eller helt dropper sagen.

Michael Schlie kæmper videre for at få sin erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, men den fem år lange ventetid har slidt på ham.

- Ens humør går op og ned, fordi man håber og håber og venter på en afgørelse, så man kan komme videre i ens liv, siger Michael Schlie.