Forsikringsselskab vil kigge flere bilister over skulderen: Udvider rabat for pæn kørsel

Forbrugerrådet Tænk kalder Trygs produkt for en uheldig tendens.

Tryg vil nu tilbyde alle selskabets bilforsikringskunder en rabatordning mod at få adgang til bilens køredata. (Foto: © Linda Kastrup, Scanpix)

Pas på den tunge speederfod, hold god afstand til den forankørende og kør roligt i svinget.

Forsikringsselskabet Tryg har gennem et år tilbudt de unge kunder på mellem 18 og 30 år at spare op til en tredjedel af forsikringsprisen mod at give selskabet adgang til bilens data - og samtidig køre pænt.

Nu er turen kommet til selskabets bilforsikringstagere på tværs af alle aldre, der kan vælge at installere den såkaldte Tryg Drive-dongle i bilen og dermed få kontant belønning for at mindske risikoen for ulykker og skader.

- Vi har mange ældre kunder, der har spurgt, hvorfor de ikke også kan få lov til at spare penge på deres bilforsikring, hvis de kører pænt. Så nu breder vi det ud, fortæller koncerndirektør i Tryg Johan Kirstein Brammer.

Med app’en kan forsikringstageren hele tiden se sit kørselsmønster og følge med i, om han eller hun har sparet penge og i så fald hvor meget.

Hvis der er plus på kontoen bliver der én gang om året afregnet et bonusbeløb ud fra de data om fart, hurtige nedbremsninger, bilens placering på vejen og andet, som hver enkelt køretur samler.

Nudging-forsker: Ingen videnskabelig dokumentation

I gennemsnit sparer de unge kunder 15 procent af prisen ved at lade deres kørsel overvåge af forsikringsselskabet. Men om det også fører til færre skader, kan Tryg dog ikke slå helt fast endnu.

- Vi kan se tendenser til færre skader for de her kunder. Så de kører altså pænere i trafikken. Og det var præcis det, vi håbede på, siger Johan Kirstein Brammer.

Ifølge adfærdsforsker på Roskilde Universitet Pelle Guldborg Hansen, der er en af landets førende eksperter i nudging, det vil sige styring af menneskelig adfærd, er det sandsynligt, at et produkt som Tryg Drive vil medvirke til bedre trafiksikkerhed.

Men der er ikke håndfaste beviser for det endnu.

- Der findes en række studier produceret af forsikringsmarkedet, som vi ikke rigtig ved, om vi kan stole på. Men vi ved, at programmer, der måler på adfærden frem for resultater, i det her tilfælde trafikuheld, er bedre til at ændre folks adfærd, siger han.

Forbrugerrådet Tænk: En uheldig tendens

Tryg er dog ikke det første forsikringsselskab herhjemme, der tilbyder kunderne en kontant fordel til gengæld for en pæn kørsel og adgang til deres data.

Tilbage i 2005 lancerede forsikringsselskabet Alka, som i år blev købt af netop Tryg, en forsikring målrettet unge bilister, der kunne spare 20 og 50 procent ved at installere en fartmåler i bilen.

Dengang var Forbrugerrådet Tænk ikke begejstrede for tanken om at belønne kunder for at lade sig overvåge af et forsikringsselskab. Og grundlæggende er holdningen den samme i dag.

- Vi synes, det er en lidt uheldig tendens, at man baserer forsikringspræmier på udlevering af kundens data. Man kan blive bekymret for, om det kommer til at betyde, at nogle forbrugere bliver afskåret fra de bestemte produkter, hvis de ikke ønsker at dele deres data, siger chefjurist Jakob Steenstrup.

Forsikring & Pension: Et godt eksempel

Hos brancheorganisationen Forsikring & Pension afviser man ikke, at adgangen til kundernes data spiller en stadig større rolle for branchens udvikling af produkter til kunderne.

Men Tryg Drive er et eksempel på god datadeling, mener Jacob Nisgaard Larsen, der er afdelingsleder for digitalisering og udvikling.

- Tiltag som det her er med til at skabe bedre adfærd i trafikken, hvor langt de fleste ulykker sker på baggrund af uopmærksomhed i trafikken. Og så står det samtidig meget klart for den enkelte kunde, at det er et tilbud, man kan tage imod eller sige nej til, siger han.

I dag, hvor nyere biler er rullende datacentre, er det helt oplagt at belønne bilister, der har en bedre adfærd end andre, mener Jacob Nisgaard Larsen.

- Især fordi unge betaler mere i forsikring end ældre bilister. Her vil de unge mennesker, der har en god kørselsadfærd, kunne få en billig forsikring. Det synes jeg, er en god udvikling, siger han.