Hvad siger du til at få monteret en gps i bilen, som kan fortælle forsikringsselskabet om hvor stærkt du kørte, da ulykken skete?
Eller hvad med en sensor i din bolig, som tjekker om døre og vinduer var lukkede, da tyven brød ind?
QuickVote: Snyder du forsikringsselskabetQuickVote: Snyder dit forsikringsselskab dig?
63 procent af de danske forsikringskunder er faktisk villige til at lade sig overvåge teknologisk eller udlevere følsomme personlige oplysninger, hvis det kan give en mere fair behandling hos forsikringsselskabet, skriver dagbladet Børsen.
Det viser en undersøgelse, som IBM's institut for Business Value har lavet. Samme undersøgelse viser, at størstedelen af de danske kunder ikke har tillid til, at forsikringsselskaberne vil komme til hjælp, når skaden er sket.
Tilliden til forsikringsselskaberne er i bund
- Udgangspunktet er ikke særlig opmuntrende, da 58 procent af forsikringskunderne på nuværende tidspunkt ikke mener, at man kan stole på forsikringsselskaberne. Kunderne køber en ydelse, som de i bund og grund håber, at de ikke får brug for. Forsikringsselskaberne lover fuld dækning, men man stoler altså ikke som kunde på løfterne og er mest af alt overbevist om, at man bliver snydt, siger Bjarne Jepsen, der er ekspert på forsikringsområdet hos IBM Danmark.
Han mener, at forsikringsselskaber og kunder bør få større forståelse for hinanden, når skaden er sket, og her kan brugen af teknologi og forståelige forsikringspolicer være en hjælp.
Overvågning er et skråplan
Hos Forbrugerrådet mener jurist Anne Dehn Jeppesen, at det er en skråplan, hvis forsikringskunder vil lade sig overvåge.
- At folk er villige til at acceptere overvågning er udtryk for frustration. Folk er simpelthen udmattede af, at slås med forsikringsselskabet for at få dækket de mest simple ting. Kunderne føler, at de støder panden mod en mur, og det er virkelig noget, branchen bør arbejde med, siger hun.
ExternalContent