Forbrugerombudsmanden politianmelder Ford for skjult reklame, efter at bilselskabet har fået 11 kendte ambassadører til at lægge 65 billeder af sig selv og Ford-biler ud på det sociale medie Instagram uden klart at markere opslagene som reklame.
- Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt Ford Motor Company, står der i en pressemeddelelse fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Forbrugerombudsmanden har ikke politianmeldt de 11 ambassadører, hvoraf nogle har op til 70.600 følgere.
De har dog modtaget et brev med en løftet pegefinger, hvor de bliver gjort opmærksomme på, at det kan være strafbart at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame.
§ brugt i bloggersager
De 65 opslag blev vist på de 11 ambassadørers Instagram-profiler fra april 2013 til oktober 2016.
Ford Danmark mener, at det for en gennemsnitsbruger bør fremstå klart, at der er tale om reklame, når billedet eksempelvis er forsynet med hashtagget #forddanmark.
I henhold til markedsføringslovens paragraf skal en reklame fremstå, så den bliver opfattet som reklame, uanset hvilket medie den bringes i.
Denne paragraf har tidligere været i brug i spørgsmål om bloggeres pligt til at anføre, hvornår de er blevet betalt for at lave et bestemt opslag.
Fords ambassadørkorps tæller ifølge Ritzau blandet andre Aqua-parret Søren Rasted og Lene Nystrøm, skuespillerparret Laura Christensen og Thomas Levin samt kokken Paul Cunningham og skuespilleren og tv-værten Timm Vladimir.
/DR Nyheder/