Forbrugerrådet opfordrer flyttede Nykreditkunder til at klage

Kunder, som mener at have lidt et tab af et flyttet lån, bør klage til Pengeinstitutankenævnet, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, er glad for, at Forbrugerombudsmanden nu går ind i sagen om de Nykredit-kunder, som er blevet flyttet til et Totalkreditlån uden sikring af niveauet på deres bidragssats. (© DR)

Forbrugerombudsmanden har modtaget flere end 100 klager fra utilfredse Nykredit-kunder, der har fået flyttet deres realkreditlån til datterselskabet Totalkredit, hvor bidragssatserne ikke var låst.

Men ifølge Forbrugerrådet Tænk bør kunderne også klage til Pengeinstitutankenævnet.

- Forbrugerombudsmanden kan afgøre, om markedsføringen har været vildledende og eventuelt give Nykredit en bøde. Det får den enkelte kunde ikke noget ud af - ud over at deres retsfølelse bliver tilgodeset, forklarer han.

- Hvis man mener, at man har lidt et tab, og at det skyldes bankens rådgivning, så kan man klage til Pengeinstitutankenævnet, og så må de tage stilling til, hvordan juraen forholder sig.

Vagn Jelsøe vil ikke vurdere, om Nykredits vejledning har været fyldestgørende, men forklarer, at han godt kan forstå kundernes vrede.

- For mig lyder det som en alvorlig sag, og det er godt, at Forbrugerombudsmanden vil undersøge den nærmere. Det fortjener den også, for det er jo mange penge for mange mennesker.

Foruden de mange enkelte klager til Forbrugerombudsmanden arbejder Facebook-gruppen ”Kritiske Interessenter i Nykredit og Totalkredit” på at lave en samlet klage, der ventes at blive indsendt en af de kommende dage.

Sagen kort

  • Fra juli måned stiger bidragssatserne for Totalkredit-kunder med 15-45 procent.

  • Nykredit, som ejer Totalkredit, begrunder stigningen med øgede kapitalkrav primært fra EU.

  • Nykredit må ikke selv hæve bidragssatserne, men har flyttet et stort antal kunder over i datterselskabet Totalkredit, hvor bidragssatsen stiger kraftigt.