Det bliver sværere at tage sig et hurtigt lån, hvis man drømmer om en ny, smart telefon eller en lækker rejse til syden sol.
Forbrugerombudsmanden har fået et værktøj til at holde bedre styr på branchen for såkaldte kviklån. De nye retningslinjer gør det klart over for branchen, at det er den enkeltes økonomi, der skal kigges på, når der udstedes kortfristede lån.
- De skal vurdere, om den enkelte kunde må forventes at kunne betale de afdrag, man skal kunne betale på lånet, siger Christina Toftegaard Nielsen, der er forbrugerombudsmand.
Lønsedler og kontobevægelser
Forbrugerombudsmanden blev i 2016 opmærksom på, at flere udbydere af lån udelukkende baserede deres kreditvurdering på, om der var en statistisk chance for, at forbrugeren tilbagebetalte lånet.
Det gjorde det hurtigt at få ekspederet de små lån med ofte skyhøje renter over disken.
Men det bliver der lavet om på nu. For fremtiden skal låntageren dokumentere sin betalingsevne, før han kan modtage et lån.
- Oplysninger, der er relevante at indhente, er for eksempel kunders lønsedler og oplysninger om indtægt. Det kan også være kundernes samlede forbrug fra kontooplysninger, eller kunders gældsforpligtelser, siger Christina Toftegaard Nielsen.
Færre i gældsspiralen
Seniorøkonom hos Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen, glæder sig over de nye retningslinjer, som gør det langt nemmere at overvåge branchen.
- Det er skåret ud i pap nu, at der skal kreditvurderes på den enkelte. Det har selskaberne ikke gjort ind til nu. Nu bliver de tvunget til at kreditvurdere den enkelte person, siger han.
Og det kan være med til at forhindre, at særligt unge mennesker ender i en gældsspiral, vurderer Morten Bruun Pedersen.
- De spiller meget på impulsdrevet forbrug hos unge mennesker, der tager et lån, lige så snart der er et behov. Når der så ikke er penge til at betale det første lån af, tager de det næste lån inklusive hele tiden med renter ovenpå. Vi ser mange unge mennesker men også ældre, som ender i en gældsspiral, fordi de har lånt her og der og alle vegne, siger han.
Forbrugerrådet Tænk har sammen med branchen været med på råd i forbindelse med de nye retningslinjer.
- Formålet med kreditvurderingsforpligtelsen er at beskytte forbrugerne mod at overgældssætte sig. Jeg er derfor glad for, at vi i fællesskab med långiverne har revideret retningslinjerne, så det nu er tydeligt, at långiveren skal vurdere, om den enkelte forbruger har mulighed for at betale lånet tilbage, siger Christina Toftegaard Nielsen.
De nye retningslinjer træder i kraft den 1. maj.