Lavprisselskabernes pres på Skandinavisens største flyselskab, SAS, ser ikke ud til at stoppe foreløbigt. Tværtimod. Da SAS torsdag fremlagde årsregnskabet, gav et enkelt "slide" god grund til bekymring.
Ifølge SAS' indsamlede oplysninger går Europas tre største lavprisselskaber Ryan Air, Easy Jet og Norwegian nærmest fly-shop-amok de næste år.
Hvor antallet af fly i 2014 voksede med i alt 15 fly hos de tre største lavprisselskaber, er forventningen, at der i 2015 indkøbes 33 fly, i 2016 67 fly og i 2017 tilføjes hele 82 nye fly til flyflåden.
Tallene er baseret på blandt andet "Official Airline Guide" og luftfartanalyseselskabet Ascend.
Som SAS bemærker i årsregnskabet: "Ændringen i lavprisselskabernes kapacitet ventes at skabe et betydeligt pres på priserne."
Fik aktien til at falde
Det nedslående slide for SAS-aktionærer og konventionelle luftfartsselskaber fik SAS-aktien til på to timer at falde med over seks procent. Aktien fortsatte sit fald fredag og faldt på to dage med samlet 13 procent.
Årsregnskabet blev kommunikeret ud på en såkaldt telekonference, hvor aktører og aktionærer fulgte med.
Det var ikke så meget et underskud på over en halv milliard kroner som meddelelsen om lavprisselskabernes kolossale indkøb de næste år, som fik aktionærer til at ryste på hånden, fortæller luftfartsanalytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen.
- Aktien faldt meget under telekonferencen. Det skete nok, fordi der kom nye tal for lavprisselskabernes indkøb af fly, som stiger meget i 2016 og 2017, siger Jacob Pedersen, som aktivt fulgte med under telekonferencen.
SAS: Flere sæder end passagerer
SAS er særdeles opmærksomme på det aggressive indkøb af fly, fortæller kommunikationschef Knut Morten Johansen:
- Vi er meget opmærksomme på den kapacitetsøgning som alle disse fly vil medføre. Vi kan forvente et stort pres på priserne, fordi man får flere sæder end den reelle efterspørgsel.
Hvor bekymret er SAS over de her tal?
- For os bekræfter dette, at vi også inden for skandinaviske rammer skal have en så effektiv organisation og produktion som overhovedet muligt, fortæller han til dr.dk.
Under telekonferencen fremlagde SAS en besparelsesplan på 1,7 milliarder kroner. Den indebærer blandt andet overflytningen af fly og mandskab til det nyindkøbte datterselskab Cimber.
At overflytte dele af produktionen til datterselskaber med større fleksibilitet og knapt så stærke overenskomster foregår hos de traditionelle flyselskaber i hele Europa.
Blandt andre har Lufthansa stiftet selskabet German Wings, som æder flere og flere markedsandele af moderselskabet Lufthansa, hvor det ikke længere er konkurrencedygtigt.
- Det er en "ny normal". Alle effektiviserer i øjeblikket for at imødegå konkurrencen. Vi forsøger at have en så effektiv produktionsplatform, så vi kan opretholde og udvikle os på de mere marginale markeder, siger Knut Morten Johansen.