Firmaer tvinges til erstatning ved snyd

Hidtil har banker og andre virksomheder kunne blæse på afgørelser fra diverse ankenævn, hvor forbrugeren har fået ret i sin klage. Men nyt lovforslag tvinger firmaerne til at give erstatning.

Det er snart slut med banker, butikker og andre virksomheder, der nægter at betale erstatning, når de har tabt en sag i et forbrugerankenævn. (Foto: © Per Hermansen, DR Bornholm)

Hidtil har banker og andre virksomheder kunne blæse på afgørelser fra diverse ankenævn, hvor forbrugeren har fået ret i sin klage. Men nyt lovforslag tvinger firmaerne til at give erstatning.

Er du blevet snydt af en virksomhed, vil du snart få lettere ved at få dine penge tilbage.

Virksomheder, der nægter at give kunderne deres penge tilbage - selvom de har tabt en sag i Forbrugerklagenævnet eller Pengeinstitutankenævnet - går nemlig svære tider i møde:

Med et nyt lovforslag vil erhvervs og økonomiminister Lene Espersen tvinge firmaerne til at følge afgørelserne - og med fogedens hjælp - sikre at forbrugerne får deres penge igen - hvis de får medhold i en klage.

Vrider armen rundt på de brodne kar

- Med det her lovforslag kan vi langt bedre sikre, at forbrugerne får de penge, som de har krav på. Og også at vi får vredet armen rundt på de brodne kar, der findes i de forskellige brancher, siger Lene Espersen til Radioavisen

I 10-20 procent af sagerne ignorerer virksomhederne afgørelsen, fordi den ikke er juridisk bindende, og så må kunderne vinke farvel til deres penge. Men det vil det nye lovforslag altså ændre på.

Det vil betyde, at hvis firmaet nægter at efterleve afgørelsen, vil kunden med fogedens hjælp få udbetalt erstatning. Og det forslag har man ventet længe på i Forbrugerrådet.

- Vi har i forbrugerrådet i årevis kæmpet for at få retslig virkning i ankenævnene. Jeg er meget, meget glad for det her lovforslag. Der er tale om en principiel og helt grundlæggende sejr for forbrugerne, siger forbrugerrådets formand, Camilla Hersom.

MailFormDR: Kontakt