Finanstilsynets bestyrelse har besluttet at politianmelde Danske Bank for vildledning af kunderne i forbindelse med salget af investeringsproduktet Flexinvest Fri.
Selv om banken var vidende om, at en stor del af deres kunder kunne forvente et negativt afkast på Flexinvest Fri, oplyste banken ikke kunderne om det, og derfor bliver den nu til en sag for politiet.
- Det er efter Finanstilsynets opfattelse en meget alvorlig overtrædelse af de forbrugerbeskyttende regler, der gælder på området. En overtrædelse, som også kan være med til at svække tilliden til det finansielle system, skriver Finanstilsynet på sin hjemmeside.
Ifølge Finanstilsynet fortsatte Danske Bank i en længere periode med at sælge investeringsstrategier i Flexinvest Fri til nye kunder, selv om banken altså var bekendt med, at det var en dårlig forretning for bankens kunder.
De nye kunder blev heller ikke oplyst om det forventede negative nettoafkast.
Du kan læse politianmeldelsen her.
Halvandet år
Da Danske Bank i juli 2017 hævede gebyrerne for bankens kunder af Flexinvest Fri, vidste banken, at det ville betyde, at titusindvis af kunder måtte forvente at få et negativt afkast på deres investering.
Alligevel solgte banken mellem starten af 2017 og helt til og med september 2018 produktet til 7.502 kunder, viser en aktindsigt foretaget af Ritzau Finans.
Jesper Nielsen, der midlertidigt tog over efter den tidligere Danske Bank-direktør Thomas Borgens, blev i juni fritstillet på grund af sagen.
- Som forventet har vi modtaget hård og berettiget kritik fra tilsynet. Da vi blev opmærksomme på problemet i efteråret 2018, iværksatte vi en grundig undersøgelse og orienterede tilsynet. Vores kunder skal kunne stole på, at vi har deres interesser på sinde, og at vi leverer retvisende og fyldestgørende information og rådgivning til dem. Det har vi ikke levet op til i denne sag, siger Danske Banks nyudpegede administrerende direktør, Chris Vogelzang til Danske Banks hjemmeside.
- Vi har taget en række konsekvenser herunder personalemæssige, og alle berørte kunder vil naturligvis blive godtgjort. Derudover er vi blandt andet ved at gennemgå vores investeringsprodukter og -procedurer. Vi tager de nødvendige tiltag for at undgå, at noget lignende kan ske igen i fremtiden, siger Vogelzang.
En række påbud
Foruden politianmeldelsen langer Finanstilsynet en række påbud ud til Danske Bank grundet Flexinvest Fri.
Påbuddene betyder, at Danske Bank skal gennemføre nye 'egnethedstest' af alle kunder med en investeringsaftale i Flexinvest Fri. Det betyder, at banken blandt andet skal indhente oplysninger, der gør det muligt at vurdere kundernes kendskab til og erfaring med de produkter, som rådgivningen omhandler.
Banken får desuden påbud om at berigtige 'den mangelfulde kommunikation til hver enkelt Flexinvest Fri-kunde, der har haft et forventet negativt nettoafkast.'
Danske Bank modtager desuden en række andre påbud, der skal sikre, at den lever op til investorbeskyttelsesreglerne ved salg af og rådgivning om investeringsprodukter.
Sådan kompenseres kunderne
- •
Der er to forskellige kundergrupper, der er berørt af sagen, som i dag har kostet direktør Jesper Nielsen jobbet. De vil blive kompenseret.
- •
De kunder, der allerede havde investeret i produktet før forhøjelsen af aftalegebyret, som trådte i kraft 1. juli 2017. Disse kunder får kompensation for gebyrstigninger.
- •
De kunder, der der købte produktet fra 1. februar 2017, hvor forhøjelsen i aftalegebyret blev besluttet. Disse kunder får kompensation for gebyrstigninger. Dertil vil de blive godtgjort for det, de kunne have opnået i afkast, hvis de havde investeret gennem et andet, mere egnet produkt.