Da briterne stemte sig ud ad EU, sendte de samtidigt pundet i et stort dyk over for blandt andet euro og dollar.
Mens valutakryds og pengepolitik kan være abstrakte størrelser, er resultaterne helt håndgribelige.
En stribe varer, som butikkerne skal købe i udlandet, er steget i pris. Flere er britiske forbrugskoryfæer. Her en oversigt over hvilke varer, der blandt andre er blevet dyrere målt i pund.
* Apple har hævet prisen på flere af selskabets produkter med op til 20 procent. En MacBook Pro er sat op til 2999 pund fra tidligere 2499 og en iPhone 7 plus fra 819 pund til 919 pund.
* Microsoft vil hæve priserne på programmer og services som Word og Excell med op til 22 procent fra første januar.
* Walkers, der laver de kendte chips, hæver priserne med 10 procent, fordi krydderi, fritureolie og indpakning skal købes i udlandet. Der sender prisen på en lille pose chips fra 50 til 55 pence.
* Nestlé, der laver alt fra chokoladebarer som Kitkat til Nescafé, har varslet prisstigninger, omend ikke hvor store.
* Unilever, der laver blandt andet Ben & Jerrys is, Hellmann's mayonnaise, Marmite og Vaseline, har varslet prisstigninger på 10 procent over for supermarkederne.
* Producenterne af modeltog Dapol og Hornby har varslet prisstigninger på 10-20 procent, fordi deres omkostninger til produktion ligger i udlandet.
* Aldi og Lidl har hævet priserne på mælk med fire procent.
* Aldi og Lidl har hævet priserne på bananer, der handles i dollar, med seks procent til 72 pence per kilogram.
* Toblerone har valgt ikke at hæve sine priser. Til gengæld har chokoladeproducenten mindsket mængden af chokolade fra 400 til 360 gram. Chokolade handles i dollar.
* Birds Eye, der laver en af briternes yndlingsspiser, fishfingers, har varslet, at man vil mindske antallet af fishfingers i pakkerne fra 12 til 10 for at fastholde prisen.
Kilder: Guardian, Bloomberg, Reuters, BBC.
/ritzau/