FAKTA Forstå et prospekt på 2 minutter

Et prospekt er en slags tilbudskatalog med brugsanvisning for en virksomhed.

I et prospekt skal der stå alt, hvad der er relevant at vide for køberne. (© Ap GraphicsBank)

272 sider fylder det prospekt, som OW Bunker udarbejdede i forbindelse med, at selskabet kom på børsen.

En virksomhed skal udgive et prospekt, hvis den vil i offentligt udbud eller vil blive børsnoteret: I det skal der stå oplysninger om virksomheden, bestyrelsen, direktionen, om den seneste udvikling og om forventninger til fremtiden.

Der skal stå alt, hvad der er relevant at vide for køberne. Det er populært sagt en mellemting mellem et tilbudskatalog og en brugsanvisning for virksomheden.

Det konkursramte OW Bunker udarbejdede sit prospekt i marts 2014.

Datterselskab ikke nævnt med et ordDe ledende medarbejdere, der er beskyldt for at have svindet for 750 millioner kroner, var ansat i et datterselskab i Singapore, der hedder Dynamic Oil Trading.

Men selv om datterselskabet er grundlagt i 2012, står der intet i prospektet om, at selskabet er et datterselskab til OW Bunker.

Lovgivningen på området er ellers helt klar:

Et prospekt skal give et billede af et selskabs forhold, så investor kan træffe en investeringsbeslutning på et informeret grundlag.

Skal kunne stå alene

Og videre lyder det på Finanstilsynets hjemmeside:

Oplysningerne i prospektet skal være korrekte, tilstrækkelige og relevante. Samtidig skal prospektet kunne stå alene, så du som investor ikke behøver at skaffe dig yderligere oplysninger, før du beslutter dig for, om du vil købe værdipapiret eller ej.