FAKTA Derfor er Femern-regning blevet 20 mia. større

Der er gode forklaringer på, at den samlede pris for Femern-projektet er steget med 44 procent siden 2008, forklarer Femern A/S.

Grafik af den kommende Femern-tunnel set fra Lolland-siden. (© Femern A/S)

Der er flere gode forklaringer på, at den samlede pris for Femern-projektet er steget med omkring 20 milliarder kroner siden 2008, svarende til en stigning på 44 procent.

Det forklarer Femern A/S til DR Nyheder.

I grove træk er der ifølge Femern A/S tre årsager til prisstigningen

1. Bropris byggede på 1999-beregninger

I 2010 lavede Femern A/S en opdateret beregning af, hvad en bro og en tunnel vil koste. De hidtidige tal, som også 2008-budgettet byggede på, stammede helt tilbage fra 1999.

De nye beregninger viste, at en bro ville blive langt dyrere. Derfor endte det med en sænketunnel, der dog stadig var adskillige milliarder kroner dyrere end antagelsen fra 2008.

2. EU-krav til tunnelfabrik

Nye EU-krav fra 2011 betød, at Femern A/S var tvunget til at beslutte, at tunnelelementerne skal laves i Rødbyhavn.

Tidligere beregninger tog udgangspunkt i, at bygherren selv besluttede, hvor i verden tunnel-elementerne skulle støbes.

Placeringen i Rødbyhavn betød ekstra udgifter for knap 3 milliarder kroner, oplyser Femern A/S.

3. Høje pristilbud fra konsortier

Den største fordyrelse kom i sidste uge, hvor det stod klart, at tilbuddene på at bygge tunnelen lå næsten 9 milliarder kroner over den pris, som Femern A/S selv havde forventet.

Fordyrelsen betød, at Femern A/S nu har spist hele den ekstra reserve på 6,7 milliarder kroner, der var sat i budgettet.

Femern A/S forsøger nu at forhandle priserne ned, men det er endnu uvist, hvorvidt det vil lykkes.