Tidligere var Avedøre Holme fyldt med små øer og frodig natur, der fik lov at vokse vildt, men efter 1960'erne blev området fyldt op med jord for at kunne rumme et erhvervsområde.
Regeringen vil sammen med Hvidovre Kommune sørge for, at erhvervsområdet Avedøre Holme nu bliver udbygget, så der bliver plads til endnu flere virksomheder. Særligt de industrivirksomheder, der ifølge erhvervsminister Rasmus Jarlov (V), ikke længere er plads til i det centrale København.
Det er Hvidovre Kommune, der driver projektet. Her håber borgmester Helle Adelborg (S), at hele ni kunstige øer vil bidrage med nyt liv.
- Med Holmene vil vi skabe nyt liv. Både for erhvervslivet, for dyre- og plantelivet og for udelivet. Holmene bliver både en perle, hvor borgerne kan nyde og udforske naturen, og det bliver hovedstadens grønne vækstmotor og internationale vartegn, udtaler hun i en pressemeddelelse.
Her er fem nedslag i planerne for det storstilede projekt:
Ventes færdigt i 2040
Af pressemeddelelsen fremgår det, at området ventes at stå færdigt i 2040, og de ni øer vil ifølge Hvidovre Kommune skulle anlægges i etaper. Planen er, at jordopfyldningen kan igangsættes allerede i 2022, så de første grunde kan sættes til salg i 2028.
3,1 millioner kvadratmeter stort
Erhvervsprojektet hviler på skabelsen af ni kunstige øer, som vil blive anlagt ud for Avedøre Holme. I alt tre millioner kvadratmeter skal fyldes op med overskudsjord fra andre byggeprojekter (blandt andet metroen). Planen er, at området skal rumme omkring 380 nye virksomheder.
Skal skabe 12.000 arbejdspladser
Ifølge konsulent- og rådgivningsvirksomheden Deloitte vil de ni kunstige øer kunne skabe op til 12.000 nye arbejdspladser. Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) håber, at de nye områder kan være med til at tiltrække virksomheder, internationale investeringer og højtkvalificerede medarbejdere.
Trafikmønstre skal analyseres
Avedøre Holme ligger i nærheden af offentlig transport og en international lufthavn. Hvidovre Kommunes borgmester, Helle Adelborg, og erhvervsminister Rasmus Jarlov anerkender dog, at et nyt og større erhvervsområde vil lægge pres på trafikken og kræve nye investeringer i infrastruktur.
Finansieringen er ikke på plads
Finansieringen bag projektet, som parterne kalder for et af "Nordeuropas største, grønneste og mest innovative", er endnu ikke på plads. Det er for eksempel uafklaret, om projektet kan finansieres udelukkende ved salg af jord, eller om statskassen må bidrage.