Erhvervsredaktør: Salg af B&O kan redde et stærkt brand

B&O har et værdifuldt brand, selvom bundlinjen viser røde tal. Et salg kan være en god nyhed, der giver virksomheden større muskler, siger Børsens chefredaktør.

B&O er kendte for elektronik-produkter i luksusklassen. De bliver solgt til priser, som kun få forbrugere har råd til. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Danske Bang og Olufsen er til salg for dem, der kommer med det rigtige bud.

Sådan tolker Børsens chefredakør, Niels Lunde, udmeldingen fra topchefen Tue Mantoni om, at virksomheden i øjeblikket 'taler med dem, der henvender sig'.

Og et salg kan meget vel være den løsning som sikrer, at forbrugerne fortsat vil kunne købe elektronikprodukter mærket B&O, forklarer Niels Lunde til DR Nyheder.

- B&O's store problem er, at de er for små. De er oppe mod for store konkurrenter. Selvom deres strategi er rigtig, så er deres muskler ikke store nok.

Værdifuldt brand

Men for bestyrelsen handler det kun om at skabe værdi for aktionærerne, og derfor skal et salg også kunne vende de ringe resultater

B&O's stilling på markedet kan netop blive ændret med nye ejere, vurderer Niels Lunde.

- Derfor behøver et salg ikke være dårligt nyt, fordi køberne vil bruge penge på at investere og udvikle mærket. Vi har set eksempler på danske virksomheder, der er blevet købt og har fået lov at udvikle sig frem for det modsatte, siger han.

Han ønsker ikke at spekulere i mulige bud på interesserede købere, men de er der uden tvivl. For selvom seneste regnskab endnu engang viser røde tal i millionklassen, har den kriseramte virksomhed med hovedsæde i Struer alligevel et værdifuldt og stærkt brand, lyder det.

- Jeg tror nok, at der er nogen, som vil købe B&O helt eller delvist. Hvis nogen køber B&O, vil de helt sikker beholde mærket, fordi det har en stor værdi, siger Niels Lunde.

Ingen ny produktion til Stuer

B&O blev grundlagt i 1925 og har altid været på danske hænder, men om produktionen af blandt andet luksus-fjernsyn og musikanlæg fortsat vil foregå i Danmark, vil kun tiden vise. Men nye ejere vil formentlig ikke rykke ny produktion til Jylland, siger Niels Lunde.

- Hvis det bliver solgt, vil man nok ikke lægge ny produktion i Struer frem for andre steder, hvor man kan gøre det billigere.

VIDEO Elektronikkunderne er vilde med B&O's design - altså det gamle.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:54be6a16a11f9d0f809c6315

Topchef: Vi styrer stadig rattet

B&O's topchef, Tue Mantoni, sagde tidligere tirsdag til DR Nyheder, at virksomheden har 'brug for et strukturelt eller strategisk skifte', men at et eventuelt salg er for tidligt at tale om.

- Det vigtigste er at sige, at vi selv sidder i bilen. Det er os, der holder fast i rattet, og styrer denne her proces. Og det gør vi grundigt. Det bliver en meget struktureret proces, hvor vi kigger det hele igennem og så kommer vi til at kommunikere, hvad vores anbefaling er og meget andet er der ikke at sige til det lige nu, sagde han.

Dagens regnskab fra B&O viste et resultat før skat på minus 224 millioner kroner. Efter skat var der et minus på 92 millioner kroner.

Samme periode sidste år viste bundlinjen et plus på 8 millioner kroner. Nettoomsætningen landede på 759 millioner kroner i kvartalet. Samme periode sidste år præsenterede B&O en nettoomsætning på 822 millioner kroner. Det vil sige et fald på 8 procent.

BILLEDER B&O gennem tiden.

  • B&O har eksisteret længe. Virksomheden blev grundlagt i 1925 af de to ingeniører Peter Bang og Svend Olufsen. (Foto: © Ukendt, Scanpix)
  • Sådan så den gamle fabrik ud Struer. (Foto: © Tage Jensen, Scanpix)
  • Meget af B&O's produktion foregår stadig på fabrikken i Struer. Her laves der aluminum til forskellige produkter. Billedet er fra B&O's anodiseringsanlæg. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)
  • I den store samlehal testes 'Beovision 7 modellerne'. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)
  • I 2006 åbnede B&O dog også en fabrik i Tjekkiet i brug. Billedet her er dog fra den danske fabrik, hvor produkterne testes af i samlehallen. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)
  • Anders Knutsen, tidligere direktør i B&O, står her med et AV5, hvor det både var muligt at se tv, video og hører radio og cd. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)
  • En række B&O tv med prøvebillede fra 1996. (Foto: © Flemming Jeppesen, Scanpix)
  • B&O valgte også at begynde at producere telefoner, her er de såkaldte 'Beofoner'. (Foto: © Thomas Vilhelm Jørgensen, Scanpix)
  • B&O produkter i over 100 lande. Størstedelen af disse forhandlere er konceptbutikker, der udelukkende sælger Bang & Olufsen produkter. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)
  • Her er et billede af modellen 'Beolab 9'. I forgrunden 'Beolab 5', som er B&O's dyreste model. Beolab 5 koster på nuværende tidspunkt 71.000 kr. (Foto: © Claus Bjørn Larsen, Scanpix)
  • Her er et billede af en gammel Beolit. I dag er modellerne enten med læder- eller træbeklaedning. (Foto: © JAKOB BOSERUP, Scanpix)
  • Her kigger kronprinsparret netop på den nye version af Beolit. Her besøger de B&O pop-up butikken i Sydkoreas største stormagasin Shinsegae Department i Seoul, under det officielle besøg i Sydkorea i 2012.. (Foto: © Keld Navntoft, Scanpix)
1 / 12