Problemerne med strejke og konfliktet er ikke løst i Norwegian, og det er en generel tendens for hele flybranchen.
Sådan lyder vurderingen fra flere eksperter, efter Norwegian tirsdag landede en aftale med piloterne og dermed afsluttede 11 dages arbejdskonflikt.
- I aftalen ligger en jobgaranti i tre år, og i den jobgaranti ligger også en fredspligt. Parterne har altså givet hånd på, at nu skal man ikke konflikte, så man kan sige, de bare har skubbet konflikten frem til 2017, hvor de højst sandsynligt vil tage problemet op igen, siger arbejdsmarkedsforsker og ph.d. ved Aalborg Universitet Laust Høgedahl.
Og det er ikke kun i Norwegian, at konflikterne vil fortsætte.
- Der er ingen tvivl om, at vi vil se flere strejker og konflikter i hele flybranchen i fremtiden, siger Andreas Krogh, der er redaktør på luftfarts-sitet Check-in
Konkurrence om billige billetter
Det hænger i høj grad sammen med forbrugernes efterspørgsel på billige flybilletter.
- Det tvinger flyselskaber til at reducere deres omkostninger, som kan være at skære i løn. Så konflikter er den pris, man som passager må betale for at få billige billetter, siger redaktør på Check-in Andreas Krogh.
Konflikten i Norwegian er den seneste i en lang række af konflikter i europæiske flyveselskaber. For nylig var det kabinepersonalet i SAS, der strejkede, mens også Air France og flere tyske lufthavne har oplevet strejker.
Ryanair en del af problemet
Det meget omdiskuterede lavprisflyselskab Ryanair har også været del af flere konflikter på grund er deres tvivlsomme ansættelsesforhold, hvor de ikke benytter sig af fælles overenskomster.
- Selvom Norwegian med den nye aftale har fået lavet flere omkostningsreduktioner, er Ryanair dog helt for sig, siger Andreas Krogh.
Han mener derfor samtidig, at Ryanairs passagerer har en andel i flyvebranchens konflikter.
- Forbrugerne har en del af ansvaret. Alle ved jo, hvilke forhold de byder deres ansatte, siger han.
Ryanair har mødt store problemer i Danmark, efter de for nylig annoncerede deres indtog i Københavns Lufthavn. Fagbevægelsen har allerede varslet konflikt med et krav om overenskomster, mens flyselskabet har svaret ved at føre sagen for EU-domstolen.