Inden for de sidste par år har auktionshuset Lauritz.com hele 33 gange sat en tibetansk Buddha-statue af marmor på auktion. Ifølge auktionshuset er statuen næsten 20.000 kroner værd, hvis den blev solgt i en butik, og vurderingen har hver gang været den samme.
Men på samtlige auktioner er hammerslaget endt på nogle få tusinde kroner.
DR's forbrugermagasin Kontant har bedt en ekspert om at vurdere statuen, og han mener, at der er tale om dårligt håndværk.
- Det er nærmest en hel parodi. En kinesisk havenisse kan man næsten kalde det, lyder dommen fra stenhugger Mathies Erlandsen Ekelund, som blandt andet har været med til at restaurere Thorvaldsens Museum og Christian VIIs Palæ på Amalienborg:
- Det er ikke første gang, at vi ser kinesiske ting, som gerne vil illudere at være gamle. Marmor tåler jo ikke syre særligt godt, men så kan man med en god kost klaske lidt syre på, så den får den her lidt mærkelige nobrede overflade, som gør, at man føler, den har stået uden for de sidste 50-100 år. Men det gør den jo ikke bedre, vel? siger stenhuggeren.
Ekspert: I strid med god markedsføring
Buddha-statuen er blot én af mange såkaldte nyproducerede varer, som Lauritz.com sætter flere og flere på auktion af, og som ofte bliver lavet i Fjernøsten. I modsætning til de normale auktioner på brugte varer er sælgeren ikke en privatperson, men derimod en forhandler.
Lauritz' konsekvente overvurdering af statuen møder kritik.
- Det er i hvert fald i strid med god markedsføring, siger Niels Bjørn Andersen, professor i e-handel på CBS.
Lauritz.com afviser at bryde markedsføringsloven, men indrømmer, at statuen systematisk er blevet overvurderet.
- Det er ikke vildledning. Vi har givet den vurdering, vi har ment, var korrekt, men jeg forstår godt, at det for kunden ser ud som vildledning, siger Mette Rode Sundstrøm, direktør i Lauritz.com, til Kontant og lover pengene tilbage til alle, der har købt Buddha-statuen.
Kontant har gennemgået samtlige 5.260 auktioner over nyproducerede varer i august måned på Lauritz.com. Og det viser sig, at hammerslagsprisen i snit kun ender på en tredjedel af vurderingen.
Den konsekvente overvurdering kan være vildledende over for kunderne, og derfor går Forbrugerombudsmanden nu ind i sagen.
Se hele forklaringen fra Lauritz.com i aften i Kontant kl. 21.00 på DR1.