E-mails afslører: OW Bunker led kæmpetab på sejltur til Rusland

På en enkelt sejltur spillede OW Bunker russisk roulette for mellem 40 og 80 millioner kroner.

OW Bunker spillede højt spil og tabte store penge på en enkelt sejlads af olie fra Sortehavet til Vladivostok. (Foto: © Henning Bagger /Scanpix)

Sejlturen fra Sortehavet til Vladivostok i det østlige Rusland nær Nordkorea er ikke bare lang. Den kan også være ufattelig dyr.

Det måtte OW Bunker sande midt i oktober, hvor selskabet sejlede en fatal olietransport på 177.000 tons olie, der kostede selskabet et tab mellem 40 og 80 millioner kroner.

DR Nyheder er kommet i besiddelse af en e-mail og et notat, der indgående beskriver, hvordan de store risici man tog i selskabet endte med at koste mange millioner.

I en email dateret til den 16. oktober, kan man læse at OW Bunkers selskab i Singapore brød egne regler, samtidig med at man glemte at kurssikre sig den gigantiske mængde af olie, man havde købt.

Ledelsen blev ikke underrettet

"Den 15. oktober blev ledelsen i Aalborg gjort opmærksomme på, at vi "muligvis" var markant eksponeret for et tab på oliekursen på en leverance mellem 100.000 og 150.000 tons"

Og videre står der.

"OW Bunker Singapore er ikke lykkedes med at få taget hånd om de udfordringer/eksponeringer ligesom de ikke har rapporteret om denne eksponering til ledelsen."

Oliefidus blev en bet

Fidusen er, at OW Bunker havde gennem noget tid med pæn succes købt olie billigt i Sortehavet og solgt det lidt dyrere i Vladivostok i Rusland og andre steder, hvorfra det blev distribueret videre til skibe i Asien.

Men denne gang var fidusen blevet til et fallitbo. Transporttiden er 45 dage, og da olieprisen var faldet markant i netop denne periode, risikerede man nu at tabe stort på dette store parti olie, der dag for dag blev mindre og mindre værd.

E-mailen og notet er mildest talt rystende læsning, hvis man spørger fagpersoner, der har set mailen og notatet.

- Det holder jo ikke en meter. Man skriver i børsprospektet, at man maksimalt må have 100.000 tons olie i kreditterne. Og så ud af det blå dukker der en ordre på 177.000 tons op. Ingen har kendt til den eller godkendt den. Man har ikke haft styr på, at man har fået sejlet olie fra Sortehavet til Fjernøsten. Lige pludselig dukker 177.000 tons olie op. Det er ikke noget, der kan ske, hvis man har styr på alle sine positioner, som man skriver, man har i prospektet, siger Johnny Madsen, der investeringschef i Dansk Formue- og Investeringspleje.

Ingen fondsbørsmeddelelse

Han peger ligeledes på, at det er særdeles usædvanligt og kritisabelt, at fondsbørsen ikke bliver orienteret om, at der er et kæmpe tab på vej.

- Det skulle have udløst en fondsbørsmeddelelse. De er klar over, at der er et truende tab på vej, så derfor skulle havde meddelt fondsbørsen, at der er et truende tab på vej, men at de først senere kan kvantificere det, siger Johnny Madsen.

Han bakkes op af professor i selskabsret ved CBS, Søren Friis Hansen, der især hæfter sig ved, at man i forhold til børsprospektet ikke måtte tage så store risici.

- Det strider jo direkte mod de oplysninger, der blev givet i prospektet. Det burde ikke kunne ske, for man har direkte skrevet, at man er afdækket for disse risici. Man kan diskutere om beløbets størrelse er så stort, så Fondsbørsen skulle have haft besked om tabet var undervejs.

Brød egne regler

Det var imidlertid ikke det eneste problem. Efter i perioder at have sejlet med op til 50.000 tons olie, havde man i september givet lov til at sejle med 100.000 tons ad gangen.

Af uforklarlige årsager sejlede OW Bunker på dette tidspunkt rundt med 177.000 tons olie, som var købt alt for dyrt.

I mailen står der ikke, hvordan dette kunne lade sige gøre, og hvem der godkendte, at man brød selskabets egne regler, som lød på de 100.000 tons. Det fremgår også af notatet, at ledelsen hjemme i Aalborg først bliver orienteret om det store tab og transporten længe efter den var indgået.

Kæmpe tab

I et notat kan man læse, at OW Bunker d. 16. oktober forventer at indfri et tab på mellem 8 millioner og 15,2 millioner dollars på denne ordre. Derefter er der listet en lang række scenarier op for, hvordan man kan få solgt ud af olien og minimere tabet.

Den største udfordring er, at olieprisen falder, og det er tydeligt, at man har set skriften på væggen. Notatet slutter med, at man via sin advokat skal få forsøgt at få annulleret ordren for på den måde at slippe ud af kontrakten om leverancen af 177.000 tons olie. Af mailen fremgår følgende:

"Har instrueret det eksterne advokatfirma Hafnia Law til at gennemgå kontakten mellem Transbunker og OW Bunker Singapore med henblik på at afgøre, om vi kan opløse kontrakten"

Bestyrelsesformanden vidste besked

Hverken den tidligere ledelse eller bestyrelse har ønsket at kommentere denne artikel.

DR Nyheder erfarer fra flere kilder, at bestyrelsesformand Niels Henrik Jensen og ledelsen i selskabet i dagene omkring d. 15. og 16. oktober blev orienteret om dette tab. Men aktionærerne og fondsbørsen fik på intet tidspunkt kendskab til det store tab i Rusland.

DR Nyheder har efterfølgende forsøgt at forholde bestyrelsesformanden og ledelsen disse oplysninger, men de har ikke ønsket at kommentere tabet.