Det skyldes sjusk i sagsbehandlingen, at EU-Kommissionen under coronapandemien tillod Danmark og Sverige at hjælpe SAS med et kapitalindskud på syv milliarder kroner.
Derfor er tilladelsen bag milliardstøtten ugyldig, skriver Børsen.
Sådan lyder en dom fra EU-Domstolen, der netop er landet.
Støtten til det delvist statsejede flyselskab skete i form af udstedelse af aktier og obligationer.
Men selvom kapitalindskuddet dengang fik grønt lys fra EU-Kommissionen, erklæres godkendelsen nu ugyldig, skriver Børsen.
Det får SAS til at stå i en rigtig træls situation fortæller Jacob Pedersen, der luftfartsanalytiker i Sydbank.
- Det er en meget svær situation, fordi SAS står i en konkursbeskyttelse lige nu, og denne her afgørelse, trækker nogle kraftige tråde ind i denne konkursbeskyttelse, man står i nu, siger han til DR Nyheder.
Dom kommer efter klage fra Ryanair
Afgørelsen sker på baggrund af, at flyselskabet Ryanair har klaget over den statstøttede hjælp til SAS.
- Ryanair har været rigtig træt af al den støtte, der er blevet givet til andre flyselskaber, når de ikke selv har modtaget støtte under corona. De har anlagt sag for ulovlig statsstøtte mod rigtig mange flyselskaber, siger Jacob Pedersen.
Blandt andet har flyselskabet også klaget over statstøtte til andre luftfartsselskaber som KLM og Lufthansa.
- Virkeligheden er, at stort set alle flyselskaber har fået statsstøtte. Men statsstøtten er omdrejningspunktet for SAS’ velbefindende. Det er staten ikke i Lufthansa eller KLM, siger luftfartsanalytikeren.
Tilbagebetaling kan true SAS' overlevelse
For SAS står netop i en penibel situation i øjeblikket.
Flyselskabet er netop afhængig af, at den danske stat går ind og overtager flere af flyselskabets aktier, hvis selskabet skal sikre sig konkursbeskyttelse.
Derfor meldte regeringen også ud sidste år, at den danske stat forventer at øge ejerandelen i SAS, så de fremadrettet har en andel på mellem 22 og 30 procent.
- Det er højest tvivlsomt, om EU-kommissionen vil tillade det nu, hvis det viser sig, at den støtte den danske stat gav SAS tilbage i 2020, viser sig at være ulovlig.
- Det kan ændre spillereglerne for den konkursbeskyttelse, som SAS står i nu, siger Jacob Pedersen.
Derfor kan den økonomiske redningsvest se muligvis ud til at blive punkteret, hvis det fastslås, at SAS skal betale de mange milliarder tilbage til statskassen.
- Hvis slutningen bliver, at SAS skal betale de penge tilbage, så taler vi om 11 milliarder svenske kroner, og det har SAS ikke. SAS har dem ikke nu, eller efter en succesfuld konkursbeskyttelse.
Hvis den danske stat ikke får mulighed for at øge sin ejerandel i flyselskabet, så flyver SAS en usikker fremtid i møde.
- Hvis dommen fra i dag gør, at statens rolle skal minimeres, så er det svært at få øje på, hvem der skal redde selskabet, siger Jacob Pedersen.
EU-kommisionen har nu mulighed for at anke dommen fra EU-Domstolen på vegne af de mange flyselskaber.