Danske firmaer har succes i Kina - men potentialet er langt større

Dansk Industri og Lundgreen's Capitals ser store muligheder i Kina.

Kronprinsparret besøgte Kina i 2012. Nu er det statsminister Lars Løkkes tur til at besøge landet med 1,4 milliarder indbyggere. (Foto: © KELD NAVNTOFT, Scanpix)

Danske virksomheder har enorme muligheder i Kina.

Sådan lyder det fra interesseorganisationen Dansk Industri (DI) på dagen, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) og fungerende sundhedsminister Karen Ellemann (V) aflægger officielt besøg i Kina.

- Inden for de sidste 15 år er den kinesiske økonomi firdoblet i størrelse, så potentialet for danske virksomheder i Kina er enormt, siger underdirektør i Dansk Industri (DI) Peter Thagesen.

Han fortæller, at danske virksomheder over en bred kam allerede i dag klarer sig godt i Kina, der er Danmarks sjette største eksportmarked.

Særligt danske virksomheder med en grøn profil, fødevarevirksomhederne og medicinalindustrien har succes i Kina.

- Når det er sagt, skal det også siges, at det kinesiske marked nok også er det mest konkurrenceprægede marked på verdensplan, så der er også mange virksomheder, som oplever en stigende konkurrence, og som har det rigtig svært i dag, uddyber Peter Thagesen.

DK vil hjælpe kineserne

Det danske besøg i Kina er det første statsministerbesøg i landet siden 2008.

Her skal den danske statsminister mødes med Kinas præsident, Xi Jinping, og premierminister Li Keqiang. På turen, der varer tre dage, deltager også en række virksomhedsledere.

- Det her er ikke et traditionelt eksportfremstød. Det her er et besøg, hvor man fra dansk side vil forsøge at komme med nogle bud på, hvordan vi fra dansk side kan inspirere Kina i forhold til nogle af meget store udfordringer, de står overfor, siger underdirektør i Dansk Industri (DI) Peter Thagesen.

Han rejser ofte i Kina og fortæller, at mange kinesere bekymrer sig om særligt to ting - den meget voldsomme forurening i landet og fødevaresikkerheden.

- Især børnefamilierne er meget bekymrede for, om de varer, de køber i supermarkederne, rent faktisk lever op til de standarder, som man kan forvente, siger Peter Thagesen.

Her kan Danmark gøre en forskel, som på længere sigt kommer danske virksomheder til gode.

- Hvis vi kan sætte store solide fingeraftryk på kinesisk lovgivning inden for det her, så vil det også kunne gøre danske virksomheders produkter mere konkurrencedygtige i Kina, lyder det fra DI.

Statsministeren er ankommet til Kina:

https://twitter.com/larsloekke/status/859302621659750401

Kina snart verdens største økonomi

Peter Lundgreen fra den finansielle rådgivningsvirksomhed Lundgreen's Capitals understreger også vigtigheden af den kinesiske økonomi.

Ifølge ham viser de økonomiske fremskrivninger, at Kina snart overtager rollen som verdens største økonomi fra USA. Det sker formentlig omkring år 2030.

Det vil få betydning på flere områder.

For eksempel medfører det, at de kinesiske virksomheder bliver bedre til at producere varer, som landet hidtil har importeret fra for eksempel Danmark.

- Så skal man heller ikke glemme den århundrede gamle økonomisk-politiske lærer, at økonomisk magt i dag er politisk magt i morgen, siger Peter Lundgreen.

Moderne kinesere køber ind over nettet

Han peger på, at danske virksomheder skal rette fokus på to områder, når de vil sælge ting til kineserne.

For det første skal de have øje for, hvad de unge, moderne kinesere efterspørger.

- Der bliver brugt utrolig mange penge på for eksempel at lytte til musik og købe digitale tjenester, siger han.

- En typisk ung forbruger er måske midt i 20’erne og bruger internettet ekstremt meget til at forbruge sine penge, og derfor er e-commerce (internethandel, red.) meget voksende i Kina, uddyber han.

For det andet bør virksomheder også have øje for de mange investeringer og initiativer, som den kinesiske regering bruger penge på.

- I Kina er miljø- og sundhedssektoren nogle områder, som udvikler sig helt fantastisk, og der bliver ofret sindssyge summer i de projekter, og der er selvfølgelig masser af muligheder, lyder det.

Lego og Grundfos, der blandt andet laver pumper til produktionen, er ifølge ham eksempler på virksomheder, der allerede nu fremstiller produkter, som efterspørges i Kina.