New Yorks borgmester Michael Bloomberg vil have færre biler, men til gengæld 2900 kilometer cykelstier på Manhattan og det omgivende Brooklyn og Staten Island. Danske byplanlæggere kommer til at stå for projektet.
New York vil som den første amerikanske storby vinke farvel til at bilisterne kan køre hvor de vil. Dagligt kører der mere end én million biler kører frem og tilbage til Manhattan. Bilisterne kommer til at mærke de nye tider med bompenge og færre parkeringspladser. Til gengæld vil man bruge en del af den ledige plads til at få cyklisterne på banen.
Danmark er forbillede
For mens danske cyklister tager det som en selvfølge, at der anlægges stadig nye cykelstier, så er det noget, man først nu er ved at få øjnene op for i udlandet. Forbilledet - er faktisk København. Efter at Gehl Arkitekter har været med til at indføre cykelstier i Melbourne, Sydney Rotterdam og London, så blev New York vældig inspireret af den europæiske tankegang, og vil nu gøre kunsten efter.
Men de 2900 kilometer cykelsti skal gøre den store forskel, derfor har borgmester Michael Bloomberg været med til at hyre de danske rådgivere, fordi erfaringerne er store. Selv om København tilsvarende har 343 kilometer cykelstier, så er nettet tæt og bliver stadig udbygget.
En halv procent newyorkere cykler
For siden 1960'ernes har København satset så målrettet på at cyklisterne kan folde sig ud, at det i dag er 36 procent, der ankommer til arbejdet ved at træde i pedalerne. I New York er det tilsvarende tal en halv procent, mens 80 procent kører med offentlig transport.
New Yorkerne er allerede ved at få øjnene op for den to-hjulede. I 2006 er der talt 75 procent flere cyklister på indfaldsvejene til Manhattan, end i år 2000.
Arkitekt Jan Gehl skal rejser i dag til New York, for at deltage i et fremstød for at gøre cyklen populær ved et arrangement hen over weekenden. Det har Talking Heads-forsanger David Byrne som co-arrangør. Allerede til næste år planlægger Gehl arkitekter at tilføre New York et lignende event, der var været en stor succes i Bogota, fortæller Jan Gehl.
Succes i Bogota
Bystyret i Bogota lukker hver søndag trafikken af i 120 kilomenter vej, så der bliver plads til cyklisterne. Pludselig bruger folk gaderne på en helt anden måde, cafeerne serverer på gaden og cyklen har fået en hel anden status, fortæller arkitekturprofessor Jan Gehl, der har fået alverdens storbyer som kunder i hans syv år gamle arkitektbureau.
Byerne vil gerne tiltrække mennesker, og så nytter det jo ikke have flere og flere biler til at optage al pladsen, siger Jan Gehl, der også har skrevet en række bøger om byplanlægning og livet mellem husene.
- Siden midten af 1950'erne har bilerne haft deres storhedstid, byerne har ligget under for bilismen, men i takt med at der bliver flere og flere biler, så søger byerne ad nye stier. Udenlandske byplanlæggere falder på halen over Københavns måde at skabe plads til gående og cyklister på. Samtidig er det jo godt for folkesundheden, fortæller Jan Gehl.
God forretning
Og det viser sig, at det er en god forretning på længere sigt for byen. Jan Gehl Arcitects har rådgivet Melbourne, for at gøre dem meget mere gå- og cykelvenlige, og det har givet en masse økonomisk opdrift for byen. Det samme er muligt for New York, slår Jan Gehl fast.
- Når livskvaliteten stiger, så vil folk også bruge flere penge i de forretninger der ligger i bymidten, siger han.