Arrangementer med mere end 1.000 mennesker bør aflyses på grund af risiko for, at coronavirus spredes. Sådan lød anbefalingen fra statsminister Mette Frederiksen i dag på et pressemøde.
Men hvad betyder det for dig, hvis du har billetter til Melodi Grand Prix eller en fodboldkamp, hvor der ikke må være tilskuere. Og hvad sker der, hvis den koncert, du har købt billet til, bliver flyttet til en anden dag?
Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, forklarer, at du som udgangspunkt har ret til at få dine penge tilbage.
- Som forbruger har du umiddelbart et helt klart krav om at få dine penge tilbage, hvis du ikke får den ydelse, du har betalt for. Hvis du har indgået en aftale med en arrangør, og arrangementet bliver aflyst, er udgangspunktet, at arrangøren skal give dig pengene tilbage, fordi arrangøren har brudt kontrakten, siger hun.
Tjek det med småt
Arrangøren kan dog have skrevet nogle undtagelser med småt. Der kan for eksempel stå, at i tilfælde af force majeure er arrangøren ikke ansvarlig. Det betyder, at ved en ekstraordinær situation, såsom krig, strejke eller en naturkatastrofe, som umuliggør, at kontrakten bliver udført, er arrangøren ikke ansvarlig.
- Selvom force majeure er skrevet ind i kontrakten, vil det stadig være en konkret juridisk vurdering, om arrangøren rent faktisk kan påberåbe sig force majeure. Kontrakten kan godt blive kendt ugyldig, hvis den er urimelig, siger Susanne Aamann.
Om en koncertarrangør eller lignende kan afvise at betale dig pengene tilbage, er altså en vurdering i det konkrete tilfælde, og det er en god idé at læse den aftale, du har indgået.
Se statsminister Mette Frederiksen opfordre til, at arrangementer aflyses.
Hvis en arrangør udskyder en koncert eller konference til en anden dag på grund af coronavirus, kan du måske få dine penge tilbage.
- Udgangspunktet er, at hvis ydelsen ikke kan leveres, sådan som du har købt den, så skal du have pengene tilbage, siger Susanne Aamann.
Aftaler skal være "rimelige"
Men igen er det afgørende, hvad der stod med småt, da du købte billetten. Der kan for eksempel stå, at du ikke kan få pengene tilbage, hvis koncerten flyttes til en anden dag.
- Men aftalevilkår må ikke være urimelige. Så arrangøren kan ikke bare flytte koncerten til om tre år, siger Susanne Aamann.
Hun peger dog på, at de fleste arrangører helt af sig selv vil kontakte deres kunder de kommende dage.
Arrangørerne risikerer at modtage over tusinde henvendelser, så vi anbefaler, at forbrugerne afventer en fælles besked fra arrangøren og er opmærksomme på deres hjemmesider.
Hører man ikke noget, så kontakt arrangøren med henblik på at finde en løsning sammen, siger Susanne Aamann.