Er du træt af plastik, når du skal have fat i en dåseøl i en sixpack? Så er der hjælp på vej.
Fra nytår vinker Carlsberg nemlig farvel til sin solide plastikindpakning af seksstyks dåseøl. I stedet bliver dåserne frem over limet sammen. Der sker med små stykker klæbemateriale, et nyt, patenteret system, som bryggerigiganten har brugt tre år på at udvikle. Formålet er at blive mere miljøvenlig, lyder det fra Carlsbergs bæredygtighedsdirektør Simon Boas Hoffmeyer.
- Det vil reducere brugen af materiale. Det vil reducere risikoen for, at forbrugere smider den her plastik det forkerte sted. Det vil også reducere vores klimapåvirkning, siger han.
Både produktion og forbrænding af plastik udvikler CO2, som påvirker klimaet. Og med flere end 16 millioner solgte sixpacks det første halve år af 2018 er der meget at komme efter. Ifølge Carlsberg vil den nye måde at klæbe dåseøllerne sammen på spare 150 tons plastik om året - alene i Danmark. Og endnu mere uden for Danmarks grænser.
- På globalt plan, når det er blevet indført, sparer vi 1.200 tons plastik. Det svarer til 60 mio. plastikposer. Så det er en god sjat, vi kan bidrage med, forklarer Simon Boas Hoffmeyer.
Miljøorganisation positiv
Samtidig med den nye sixpack indfører Carlsberg genbrugsplast i de større pakker øl f.eks. 24 styk. 30 procent af genbrugsplasten skal fremover komme fra Carlsbergs egen emballage. De sidste 70 procent er genbrugsplast fra husholdninger og industri.
Verdensnaturfonden WWF, som har været involveret i projektet som rådgivere, tager positivt imod bryggeriets opgør med plastikemballage.
- Man har noget teknologi her, som virkelig viser, at man kan reducere. Der bliver produceret 160 mio. tons plastik om året til emballage. Hvis alle blev inspireret af Carlsberg og reducerede med 75 procent, så ville det have meget stor effekt, fastslår generalsekretær Bo Øksnebjerg fra WWF.
Ifølge Bo Øksnebjerg er Carlsberg en rollemodel.
- Det her viser til alle dem, der ikke har lyst til at gøre noget, at man kan gøre store ting, og man kan faktisk også spare nogen penge i sin forretning, siger han.
- Har I solgt jeres sjæl for en sixpack?
- Nej det har vi ikke. Det, der er vigtigt for os, er, at der kommer til at ske noget i den her industri, og man får introduceret tanken om, at man kan få store reduktioner. Sådan at hele verden kan tage handling, siger Bo Øksnebjerg.
Udsigt til mersalg
På det seneste er store danske virksomheder som Mærsk, Coop og Salling Group gået ind i kampen mod plastikaffald. Og i dag kom så Carlsberg. Det overrasker ikke en reklameekspert.
- De melder sig ind i kampen om at være de mest grønne, som er den kamp, alle fornuftige ansvarlige virksomheder for øjeblikket deltager i, lyder det fra Frederik Preisler, partner i reklamebureauet Mensch.
Det nye initiativ fra bryggerigiganten er da også mere end klimahjælp på dåse. Det handler lige så meget om indtjening.
- Vi håber meget, at forbrugerne vil finde det så interessant – netop på grund af bæredygtigheden – at de ligesom kvitterer ved at gå ned og købe vores øl i supermarkedet, siger Simon Boas Hoffmeyer.
Og Frederik Preisler tvivler ikke på, at Carlsbergs miljøvenlige sixpack vil sælge mere øl.
- Helt lavpraktisk kommer de til at kunne erobre markedsandele fra konkurrenter, der ikke har den her løsning. Det er indlysende smartere. Alle forbrugere er stærkt irriterede på plastik, siger han.