Forhandlingerne om lærernes arbejdstid er kørt uhjælpelig fast, og topforhandler Anders Bondo Christensen, Lærernes Centralorganisation (LC), har derfor sendt et udspil til KLs chefforhandler Michael Ziegler i et allersidste forsøg på at standse lockouten.
Lockouten træder i kraft 1. april og vil lægge skolerne stort set øde.
Forslaget betyder, at striden om lærernes arbejdstid udskydes og først skal være forhandlet færdigt i skoleåret 2014/15, når den nye skolereform er på plads.
- Vi er kørt fast, og vi kan ikke fortsætte i den samme rille. Derfor foreslå vi nu at hente international ekspertise ind for at kvalificere forhandlingerne og forhandlingsresultatet, siger lærernes topforhandler Anders Bondo Christensen til Ritzau.
Nyt liv til forhandlingerne
LC foreslår eksperterne Andreas Schleiser fra OECD, canadieren Ben Levin, der har ændret det canadiske skolesystem med stor succes eller Passi Sahlberg fra Finland - eksperter som også regeringen og KL kender og benytter.
- KL kan selvfølgelig foreslå andre eksperter, men vi tror, de kan give nyt liv til forhandlingerne. Og så foreslår vi at bruge en mediator, der kan formidle forhandlingerne, siger Anders Bondo.
Punktet om, at parterne forhandler en ny aftale i overenskomstperioden med henblik på at indgå en aftale, der gælder fra skoleåret 2014/15, vil købe tid og forhindre konflikten.
Har været i kontakt med KL
Parterne vil i den periode kunne erklære forhandlingerne afsluttet og varsle konflikt efter de gældende regler.
Michael Ziegler har tidligere blankt afvist forslaget om at forhandle i overenskomstperioden.
Parterne har været i telefonisk kontakt, og Anders Bondo har opfordret KLs bestyrelse til at komme tilbage til forhandlingsbordet
- Det er allersidste chance, hvis vi skal undgå en konflikt, som er så ødelæggende, siger han.
Den gordiske knude, som det endnu ikke er lykkedes at løse i forhandlingerne, handler om lærernes arbejdstid.
Mens arbejdsgiverne ønsker helt frie rammer for skolederne til at kunne bestemme den enkelte lærers fordeling af undervisningstid og forberedelsestid, ønsker lærerne en vis form for regulering - som nu - gennem overenskomsten.
/ritzau/