En game changer.
Sådan beskriver B&O’s direktør, Tue Mantoni, det produkt, som netop er blevet præsenteret på et pressemøde i Vestjylland.
Der er tale om et højtalersæt til knap en halv million kroner - Beolab 90 - som ifølge B&O kan skabe et hidtil uhørt lydbillede. Det skal blandt andet ske ved en avanceret teknik, hvor højtalerne måler rummet op med de møbler, vægge og ting, der står der, og derefter tilpasser højtalernes lyd.
- Vi vil gerne lave det ypperste. Med den her højtaler signalerer vi til hele verden, at vi - hvad angår innovation og teknologi - vil være ledende, siger Tue Mantoni.
Prestigeprojekt uden virkning
Med en pris på en halv million kroner er det selvsagt ikke alle og enhver, der vil kaste sig over det nye højtalersæt, som kan sende lyd ud i alle 360 grader. Ifølge B&O's direktør er det primært for 'de virkelige connaiseurs(kendere, red.).
Sydbanks analytiker Morten Imsgard kalder højtalerne for et prestigeprojekt, men højtalerne kommer ikke til at vende den svære udvikling, som B&O i øjeblikket er i, lyder det.
- Det er ikke et produkt, der kommer til at løse B&O’s kerneproblemer. Produktet er henvendt til en lille køberskare, selvom B&O i virkeligheden har brug for produkter, der henvender sig til massemarkedet – til en lavere pris, siger Morten Imsgard.
Det er Tue Mantoni ikke enig i.
- Selv om det ikke er det her produkt alene, der kan løse vores problemer, så tror jeg, at produktet er vigtigt for at få den gejst ind i brandet og den respekt for vores innovation tilbage. Det skal sætte B&O på verdenskortet, siger han.
Korrespondent: Bedre at satse på B&O Play
Til pressemødet i dag var mødt 28 journalister op fra 16 forskellige lande.
Men heller ikke DR’s erhvervskorrespondent, Nina Munch Perrin, mener, at B&O’s nye satsning bliver en game changer.
- Højtalerne er ikke løsningen på B&O-koncernens finansielle udfordringer. Hvis lanceringen af højtalerne er noget, så er det verdens største reklamesøjle for en virksomhed i store vanskeligheder, siger hun.
Der, hvor B&O skal satse, er på B&O Play-delen, vurderer erhvervskorrespondenten.
- Det er det mest fremtidssikre lige nu. Det er det B&O-familien klamrer sig fast til. For selvfølgelig kommer man ikke til at sælge ret mange af de her højtalere i Danmark, som ellers er B&O’s største marked.
Tårnhøje priser er uprøvet territorium
B&O’s førende højtalere har hidtil kostet omkring 75.000 kroner stykket. Nu koster de 250.000, og så dyre priser er hidtil uprøvet territorium, siger Sydbank-analytikeren.
- Det bliver interessant at se, om de overhovedet er i stand til at sælge så dyrt et produkt, siger Morten Imsgard.
Bang og Olufsen landede på et underskud på 607 millioner kroner i regnskabsåret 2014/2015, men venter en salgsvækst på 8 - 12 procent for næste regnskabsår.
Se B&O's administrerende direktør Tue Mantoni præsentere det 500.000 kroner dyre højtalersæt: