Halloween, Valentinsdag og nu Black Friday.
Det er ikke første gang, at vi tager en amerikansk tradition til os. Og ligesom Halloween og Valentinsdag er Black Friday kommet for at blive. Det vurderer fremtids- og trendforskeren Jesper Bo Jensen.
Ifølge Jesper Bo Jensen sker der en naturlig kulturudveksling henover Atlanten, og når forskellige traditioner så får rodfæste i Danmark, så skyldes det, 'at der er penge i skidtet'.
- Black Friday passer umanerlig godt ind i detailhandlen. Der er normalt fuldstændig stilstand hele november, og derfor vil man gøre alt, hvad man kan i detailhandlen for at prøve at sparke julegaveindkøbet i gang så tidligt som muligt, siger Jesper Bo Jensen.
Faktisk er det, ifølge Jesper Bo Jensen, fuldstændig afgørende for især nye traditioner, at de i en hvis udstrækning er kommercielle, hvis de skal slå igennem.
- Der skal være nogen til at bakke det op. Nogen der vil betale for at markedsføre traditionerne. Og det gør man kun, hvis der også er en potentiel økonomisk omsætning i traditionen, siger han.
Oktoberfest kan blive den næste
Øl, schlagermusik og piger i tyrolerkjoler kan blive den næste tradition, der for alvor slår igennem, vurderer fremtids- og trendsforskeren. Den tyske Oktoberfest passer nemlig godt ind både årstiden og er profitabel for særligt restaurationsbranchen.
- Festlige begivenheder har let ved at slå igennem. De er både profitabel og med til at skabe en hyggelig stund for danskerne. Derfor tror jeg, at Oktoberfesten godt kunne blive den næste store tradition, vi tager til os, siger Jesper Bo Jensen.
Religiøse traditioner har sværere ved at slå igennem. Selvom vi selvfølgelig får noget af den med indvandringen, vurderer Jesper Bo Jensen.
- Flere er begyndt at fejre den muslimske Eid-fest. Men der er nok lang vej til, at samtlige danskere begynder at fejrer den dag.