I fremtiden kommer kunderne til at være helt alene hjemme, når de handler i ydertimerne i mange af Coops butikker.
Det fortæller Jesper Andersen, der er direktør for Dagli'- og Lokalbrugsen.
- Der vil også være personale i fremtiden, men når de går hjem, så er butikken stadigvæk åben, og man kan benytte butikken, siger han.
Bip og betal i 1.200 butikker
Mange kunder har i dag prøvet selv at scanne varer og betale ved én af de mange selvbetalingskasser, som supermarkederne i de seneste år har stillet op.
Med Coops nye satsning 'bip og betal' scanner kunderne i stedet selv løbende varer ind under indkøbsturen. Over de næste 18 måneder skal systemet rulles ud til i alt 1.200 butikker, fortæller han.
- Jeg repræsenterer Coops mindste butikker, og det er klart, at vores personaleomkostninger er en stor del af vores udgifter. Så hvis vi skal få vores butikker til at overleve på sigt, så er vi nødt til at finde nogle løsninger, hvor kunderne kan benytte butikken, når personalet ikke er der, siger han.
Personale koster en milliard
Coop Danmark har totalt set udgifter til personale på omkring en milliard kroner årligt.
På sigt vil man ifølge Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, med det nye system kunne skære omkostninger til personale med 25 procent.
Ifølge Jesper Andersen vil den første testbutik allerede stå klar ved udgangen af 2018.
- Der, hvor man kan spare en del flere penge, er selvfølgelig i større butikker som Kvickly, Superbrugsen og Irma. Der ligger noget potentiale dér, hvis kunderne selv kan betjene sig.
Hvor meget forventer I at kunne spare på udgifter til personale i de lokale brugser?
- Vi ser ikke det her som noget, der skal spare på personalet. Det, vi håber på, er, at når folk kan benytte butikken hele døgnet, så kan det forhåbentligt give os noget mere omsætning, og det kan gøre vores butikker mere effektive, siger han.