Der optræder en lang række danske navne i det læk, der er blevet offentliggjort af ICIJ, som er et internationalt netværk af undersøgende journalister.
Lækket består af 1,3 millioner dokumenter fra selskabsregistret i Bahamas, som er på EU’s liste over usamarbejdsvillige skattely.
I dokumenterne kan man se navne på selskaber, og i mange tilfælde hvem der ejer og driver dem.
Og det er der tilsyneladende en del danskere, der gør eller har gjort.
Gode og dårlige forklaringer
En søgning på ”Denmark” giver 335 hits, og dertil kommer de tilfælde, hvor ordet ”Denmark” ikke optræder i dokumenterne, selvom folkene bag de pågældende selskaber er danskere.
Skatteadvokat Michael Bjørn Hansen forklarer, at der både kan ligge gode og dårlige forklaringer bag.
- Der kan være kommercielle grunde til, at man er alle steder i verden, men det er pudsigt at så relativt lavt befolkede stater har så mange selskaber. Nogle selskaber kan være reelle nok, men der er også utroligt mange, som absolut kun eksisterer, fordi man skal gemme pengene, siger han til DR Nyheder.
Mange selskaber inden for skibsfart
DR Nyheder har været i kontakt med en håndfuld af de danskere, der har eller har haft selskaber i Bahamas.
De forklarer alle, at selskaberne i Bahamas er relateret til skibsfart.
Flere af selskaberne er relateret til det danske rederi J. Lauritzen. De pågældende selskaber er lukket i dag.
J. Lauritzens nytiltrådte direktør bekræfter, at rederiet har haft en række selskaber på Bahamas indtil for et år siden.
-De pågældende selskaber blev oprettet med det formål at understøtte J. Lauritzen’s aktiviteter inden for international skibsfart, herunder køb, drift og salg af skibe under Bahamas flag, skriver direktør Mads Peter Zacho i en mail til DR Nyheder.
Lauritzen: Stor ekspertise i Bahamas
Mads Peter Zacho forklarer, at Bahamas er hyppigt brugt til at registrere skibe, fordi landet har et af verdens største skibsregistre.
- Skibsregistret i Bahamas blev anset som et kvalitetsregister med stor ekspertise, der ikke mindst via registrets kontor i London var i stand til at yde kompetent maritim teknisk og juridisk rådgivning, skriver Mads Peter Zacho.
Han understreger, at selskaberne blev sambeskattet med den danske del af rederiet, og at selskaberne fremgår af J. Lauritzens årsrapporter for de pågældende år.
Ikke skattemæssige årsager bag
Rederidirektøren tilføjer, at der ikke var skattemæssige årsager til at registrere skibe i Bahamas, da der er særlige skatteregler inden for shipping og skibsfart, som gør, at den danske beskatning er konkurrencedygtig med resten af verden.
- Valg af Bahamas skibsregistret var ikke begrundet i skattetekniske forhold, idet Danmark gennem en årrække har haft, og forsat har, en konkurrencedygtig skattelovning inden for shipping, skriver Mads Peter Zacho til DR Nyheder.
Det er den tyske avis Süddeutsche Zeitung, der har fået overleveret materialet fra en ukendt kilde. Avisen har derefter delt materialet med ICIJ, som er et internationalt netværk af undersøgende journalister.