Analytiker om gigantfusion: TDC bliver bedre - næppe billigere

Milliardfusion giver kunderne adgang til indhold fra Yousee, Viasat TV, TV3 og Viaplay.

- Jeg tror ikke, det bliver billigere for kunderne, men forhåbentlig får de et produkt, hvor kunderne bedre kan se, hvorfor de fortsat skal være kunder hos et traditionelt kabel-tv-selskab, siger Morten Imsgard, der er aktieanalytiker i Sydbank. (Foto: © Uffe Weng, Scanpix)

Ti millioner kunder på tværs af Norden skal have flere hylder at vælge medieindhold fra med den bebudede fusion mellem TDC og den nordiske underholdningsgigant MTG, der her til morgen blev meldt ud i en fondsbørsmeddelelse.

Ifølge aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank er TDC først og fremmest interesseret i at stoppe de traditionelle kabel-tv-kunders flugt til streamingtjenester med Netflix i spidsen.

- De danske forbrugere vælger i stigende grad underholdning til og fra og ikke TDC til og fra som distributør. De attraktive kundeforhold er på underholdningssiden. Og det har TDC manglet som klassisk tv-distributør. Det løser man ved at gå sammen med MTG, der har nogle meget stærke brands i underholdningsbranchen i Norden, siger han.

TDC har reelt opkøbt MTG og har lagt knap 15 milliarder kroner for at overtage aktierne i underholdningsgiganten. Og ifølge aktieanalytikeren fra Sydbank er det et dyrt opkøb, men alligevel noget, der kan komme kunderne til gode i sidste ende.

- Jeg tror ikke, det bliver billigere for kunderne, men forhåbentlig får de et produkt, hvor kunderne bedre kan se, hvorfor de fortsat skal være kunder hos et traditionelt kabel-tv-selskab, siger Morten Imsgard og fortsætter:

- Og så giver det noget mere innovationskraft. Man får flere softwareudviklere, som kan skabe fremtidens software-platforme til at præsentere fremtidens underholdningstilbud på den helt rigtige måde.

En nødvendig fusion

Rygterne om at TDC skulle indgå en fusion har længe spiret. Blandt andet har den direkte konkurrent, svenske Telia, været et bud på en køber.

Nu bliver det i stedet en fusion med MTG, der er faldet på plads. Og det har været en absolut nødvendighed, hvis TDC fortsat skulle være en stærk spiller på markedet, vurderer Morten Imsgard fra Sydbank.

- For mig at se havde det været meget svært at se, hvordan Yousee på den lange bane skulle overleve konkurrencen, der er blevet kraftigt intensiveret de seneste år på grund af streamingtjenesternes indtog i Danmark. De har vendt fuldstændig op og ned på danskernes medievaner og har gjort livet surt for de klassiske tv-distributører, siger han.

- Jeg tror, at TDC havde set skriften på væggen og indset, at de var nødt til at gøre noget radikalt, hvis det ikke skulle ende med en langsom afvikling af forretningen.

Konkurrencemyndighederne holder øje

Hvis milliardfusionen bliver godkendt, vil de to selskaber have tre millioner tv-abonnenter i Norden og over ti millioner husstande med et produkt fra en af de to udbydere.

Derfor vil de blive en kæmpe spiller på markedet, og det er noget, som konkurrencemyndighederne holder nøje øje med i forbindelse med, at de skal godkende sammenlægningen af virksomhederne.

- De kommer til at se på transaktionen med en meget stor lup. Og de skal have nogle meget klare meldinger fra TDC om, hvordan de vil bruge alle de her underholdningsbrands. Jeg kan ikke forestille mig, at det vil gå igennem uden nogle påtegninger, siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

Aktiemarkedet har indtil videre ikke taget godt i mod opkøbet. TDC-aktien er faldet med næsten 10 procent siden åbningen af fondsbørsen i dag.