Endnu en møgsag i en efterhånden længere række, rammer nu den kontroversielle taxa-app Uber i USA.
Netop som selskabet indgik forlig med chauffører i to stater i en tvist om chaufførernes ansættelsesforhold, kommer en ny sag nu buldrende.
Denne gang er det Ubers chauffører i resten af USA, der har rejst et gruppesøgsmål mod selskabet.
Vil anerkendes som ansatte
Chaufførernes krav er, at de vil anerkendes som en slags ansatte, der dermed får ret til løn under sygdom, sundhedsforsikring og flere andre goder. Det skriver flere medier.
Uber er en app, der fungerer som bestillingscentral, taxameter og betalingsløsning, men chaufførerne er selvstændige, der kører rundt med passagerer i deres egne biler.
De må selv betale slitage, benzin, forsikringer og meget andet - og må aflevere 20 procent af omsætningen til Uber i gebyr for brug af Ubers platform.
Uber Alles
Sideløbende med gruppesøgsmålet har Uber-chauffører i New York dannet interessegruppen ALLES, der skal udgøre en slags fagforening for chaufførerne og danne fælles front for bedre vilkår og lønninger.
Chaufførerne i New York har flere gange tidligere protesteret over deres arbejdsforhold hos Uber, herunder især de svingende priser og derfor lønninger, der afhænger af vejrlig, højtider og meget andet.
Herhjemme har fagforeningen 3F netop søsat en kampagne mod den amerikanske virksomhed - og ikke mindst dens forbindelser til skattelylande, mens retssagen mod seks af Ubers chauffører afventer sin videre gang.
Nægter at modtage bøderne
De første fire chauffører afgav forklaring ved Københavns Byret i sidste uge, men to mangler fortsat. Chaufførerne har fået bøder for mellem 5.000 og 7.000 kroner for forskellige overtrædelser af taxa- og færdselsloven, men nægter sig skyldige i at have gjort noget galt.
Sagen ventes at få store konsekvenser for Uber i Danmark, fordi det hermed bliver afgjort, om det er lovligt at køre for Uber herhjemme, uden om det etablerede taxa-system og uden de normale licenser og godkendelser.
Uber i USA har tidligere indgået forlig for 100 mio. dollars med en front af chauffører, der krævede at blive anerkendt som en form for ansatte, der dermed har flere rettigheder end hvis de blot var selvstændige.