For syv år siden var Joe Gebbia, Brian Chesky og Nathan Blecharczyk på røven.
Lejen på deres lejlighed i San Fransisco blev sat op, og de stod til at blive sat på gaden. Da der var en designkonference i byen, var alle hoteller optagede, og vennerne så deres snit til at tjene lidt ekstra til huslejen.
Med et minus på kontoen, tre luftmadrasser og en simpel hjemmeside blev grundstenene dermed lagt til et firma, der er blevet billedet på den moderne deleøkonomi og 150 milliarder kroner værd i dag: AirBnb.
Idéen er simpel: En platform, hvor private kan udleje og booke boliger af hinanden i hele verden.
Fra tre luftmadrasser til slotte og øer
I hovedkvarteret står selskabets skabere stadig i spidsen for udviklingen. DR's Steffen Kretz har mødt den ene af de tre grundlæggere Joe Gebbia.
Her forklarede han blandt andet om de tre grundsøjler i den første udlejning, der har gjort en simpel idé til en milliardsucces. Gæstfrihed, at føle sig hjemme og økonomisk bemyndigelse.
- Vi gav dem gæstfrihed, hentede dem i lufthavnen, og de følte, at de hørte hjemme i San Fransisco. Vi fik økonomisk bemyndigelse, og vi reddede lejligheden, siger Joe Gebbia.
Hvad der startede med tre luftmadrasser hos Joe Gebbia og kammeraterne, er i dag over to millioner profiler, der udlejer alt fra slotte og øer til sofaer og gæstesenge i 34.000 forskellige byer. I Danmark har 21.000 danske værter haft 405.000 gæster boende i 2015, ifølge selskabets årsrapport.
Joe Gebbia lægger heller ikke skjul på, at visionerne er store.
- Vi skal skabe en verden, hvor du kan føle dig hjemme overalt. Vi er forvaltere for fællesskabet og det globale samfund, hvor rejsende og værter via teknologi kan skabe tillid på en måde, som verden aldrig før har set.
Se med i aften klokken 21.00, hvor indslaget bringes.
- Man begynder at nedbryde ideen om, at det er en fremmede, men at man har en forbindelse, siger han.
Udlejninger kan ende i kaos
For de fleste er AirBnb en god oplevelse, men der har også været flere eksempler på, at udlejningen er endt i kaos med smadrede lejligheder, lejere, der er blevet bidt af ejerens hund eller gæster, der nægter at rejse.
I september skrev Politiken om flere tilfælde, hvor lejligheder var blevet brugt til prostitution.
Men man arbejder løbende på at gøre det til den bedste oplevelse, siger Joe Gebbia.
- Det er en ny måde at gøre tingene på. Ligesom Ford løbende udviklede bilen, så lærer vi hele tiden af vores community, og vi udvikler vores service.
- Hvorfor købe en ø, når jeg bare kan leje den via AirBnb?
Spørger man Joe Gebbia, så skyldes efterspørgslen især to ting: Finanskrisen og teknologien.
- Den finansielle krise gav folk et nyt syn på at bruge ressourcer mere effektivt og forbruge anderledes. En af de største idéer fra deleøkonomien er, at det er bedre at have adgang til ting, end det er at eje dem.
I dag er der ikke længere røde tal på de tre kammeraters bankbøger, og ingen af dem behøver længere at puste luftmadrasser op i stuen for at råd til huslejen. Men pengene betyder ikke det store for nogen af dem, forklarer Joe Gebbia. Den ene af de tre bor endda stadig i lejligheden, hvor det hele startede for syv år siden.
- Vi tænker ikke så meget over det. Vi er meget fokuserede på forretningen, og hvordan den fortsat kan vokse.
- Hvorfor skulle jeg købe en ø, når jeg bare kan leje en på AirBnb?