Den populære digitale udlejningsplatform, Airbnb, er vokset kraftigt i 2016 og er nu også rykket ud af byerne.
Det fremgår af Airbnb's egen oversigt over antallet af overnatninger i danske hjem i 2016.
I alt overnattede 732.000 personer i danske Airbnb-senge sidste år.
Og selv om det stadig er København, der trækker absolut hovedparten af gæsterne, har landdistrikterne og særligt sommerhusområderne også kastet sig over Airbnb.
- Der har været imponerende vækst i landdistrikterne med en stigning på 75 procent, siger Sofia Gkiousou, der er public policymanager hos Airbnb.
En anden form for markedsføring
- Der er overvældende diversitet i tilbuddene. Fra gæster, der ønsker at udforske København, til familier der overnatter i et sommerhus i den sydlige del af Danmark, siger Sofia Gkiousou.
Airbnb's stigende konkurrence mod de etablerede feriehusudlejninger bliver der taget åbent imod.
- Vi er fuldstændigt klar over, at Airbnb breder sig fra typisk at udleje lejligheder til også at operere i sommerhusområder, siger Kaj Frederiksen, der er administrerende direktør i Sol og Strand og bestyrelsesmedlem i Feriehusudlejernes Brancheforening.
- Det er ikke overraskende, at der er sommerhusejere, der fastholder, at de selv vil leje sommerhuse ud. Det, der sker her, er en anden form for markedsføring end den klassiske, hvor man indrykker annoncer i aviser.
Sol og Strands forretningsmodel går ud på at stå for alt det praktiske i forbindelse med udlejning af private sommerhuse.
Ikke nødlidende
Omkring 20 procent af de danske sommerhusudlejere står selv for kontakten til lejeren. Det er den del, som nu flyttes over på Airbnb-platformen, lyder vurderingen fra Kaj Frederiksen.
At hans branche samtidig har kronede dage, gør det kun nemmere at skæve til konkurrenten:
- Den klassiske formidlingsbranche lider ikke. Vi slår den ene rekord efter den anden, og alt tyder på, at vi gentager den tendens i 2017. Så vi er ikke nødlidende, men byder en hvilken som helst konkurrent på markedet velkommen, siger Kaj Frederiksen.
Airbnb er selv medlem af Feriehusudlejernes Brancheforening.
Airbnb-tal
- •
I alt 31.000 danskere lejer deres hjem ud via den digitale udlejningsplatform Airbnb. I gennemsnit udlejede de i perioden 1. april 2016 til 1. april 2017 deres hjem ud i 22 nætter.
- •
Det gav i snit en indtjening på 14.600 kroner per udlejer.
- •
81. procent af Airbnb-gæsterne er fra Europa. Top tre: 1. Danskere (18 procent), 2. Storbritannien (13 procent), 3. Tyskland (11 procent). 12 procent af gæsterne kommer fra Nordamerika.
- •
I alt 732.000 personer gæstede Airbnb-hjem. En kraftig stigning i forhold til 2012 (28.000) og 2014 (214.000).
- •
Over 65 procent af alle overnatninger er i København.
- •
Kilde: Airbnb.