Det er nu, det gælder.
Efter mange måneders forhandlinger, og en deadline, der allerede er blevet rykket en gang, skal piloterne og SAS finde en løsning i dag, ellers bryder konflikten ud, og cirka 1.000 piloter ansat i SAS Scandinavia går i strejke.
Hvis det sker, kan det få store konsekvenser for SAS, men mange passagerer vil også komme i klemme.
SAS oplyser, at cirka 200-250 flyvninger og 20.000-30.000 passagerer vil blive berørt per dag, hvis strejken bryder ud.
Derfor får du nu et overblik over hele forløbet, og hvordan du skal forholde dig som kunde, hvis strejke og massevis af aflysninger bliver en realitet.
Pandemien rammer
Vi spoler lige tiden tilbage med lidt over to år.
Corona udbryder i hele verden, og blusset på flybranchen slukkes.
Det gør ondt på pengepungen i hele branchen og dermed også på SAS.
Derfor bliver det aftalt med SAS-piloter, at de kunne blive opsagt for så at have genansættelsesret i en periode på op til fem år - dermed sparede SAS for at udbetale løn i en periode, hvor flyene holdt stille, og selskabet var i økonomiske vanskeligheder.
Branchen blusser op igen
Flyene begyndte så småt at flyve igen, og det krævede piloter.
SAS oprettede to datterselskaber SAS Connect og SAS Link, hvor de ansatte nye piloter på nye overenskomster. Overenskomster, som bliver beskyldt for at være billigere.
Det frustrerede de piloter, der blev opsagt under corona, da de automatisk ikke havde ret til at blive genansat i de nye selskaber - kun i det gamle.
- Nu hvor corona er aftaget, og flyene skal i luften igen, så er man begyndt at rekruttere piloter til nyoprettede selskaber. Det er vi ikke tilfredse med, fordi vores piloter, der har gået hjemme under corona, skal tilbage og ud at flyve i SAS, sagde formand for Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod tilbage i 2021 til Ritzau.
SAS afviste dengang, at de prioriterede at ansætte folk eksternt. Ifølge SAS opfordrede de tidligere ansatte til at ansøge om at komme tilbage til SAS. Desuden sagde SAS, at selskaberne blev oprettet inden coronapandemien.
Sparekniven findes frem
Der skal spares, hvor der spares kan.
I februar 2022 fremlægger det skandinaviske flyselskab en stor spareplan, SAS Forward.
Målet er, at SAS skal spare 5,2 milliarder kroner, og planen skal gøre selskabet konkurrencedygtigt.
Planen kræver derfor også, at SAS får forhandlet billigere overenskomster med en række medarbejdere - og dermed et opgør med blandt andet piloterne.
Parterne begyndte allerede at indgå i en dialog med hinanden nogle måneder før, spareplanen blev fremlagt. De har forhandlet siden november 2021.
Overenskomsten udløber - og varslingen kommer
1. april 2022 bliver en betydningsfuld dato.
Der udløb den overenskomst, piloterne i SAS Scandinavia har med SAS.
Siden hen har parterne forhandlet uden de store resultater, og derfor følte piloterne sig nødsaget til at varsle en strejke. Det gjorde de den 9. juni.
Hvis strejken finder sted fra i morgen, vil den omfatte piloter fra hele Skandinavien.
- Vi har forhandlet med SAS i syv måneder om en spareplan, efter SAS' eget ønske. I fredags gik det op for os, at vi ikke kan blive enige med SAS, derfor melder vi ud, at vi varsler strejke for 1.000 SAS-piloter, sagde Henrik Thyregod den 9. juni.
Knaster i forhandlingerne
Der er flere knaster i forhandlingerne, men her er de overordnede.
Før det første er piloterne vrede over, at SAS har oprettet de to datterselskaber, hvor der er blevet lavet nye overenskomster. De vil have lovning på, at det ikke sker fremover.
De oprindelige piloter kræver også, at SAS genansætter op mod 450 piloter, som blev opsagt under coronakrisen, før de ansætter nye piloter i datterselskaberne.
Piloterne oplyser selv, at de har tilbudt besparelser på 450 millioner svenske kroner, som blandt andet består af, at de går ned i løn, og de vil arbejde mere fleksibelt.
SAS har også udtrykt, at det er nogle gode forslag fra piloterne, men at det ikke er nok, hvis spareplanen skal lykkes.
- Der er lagt gode forslag på bordet fra piloterne, men summen af dem er mindre end det, SAS Forward-planen kræver. Og desuden er der også lagt en masse modkrav på bordet blandt andet vetoret på ledelsesmæssige beslutninger, og hvem der kan ansættes i SAS, sagde Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS i Danmark, til DR Nyheder tidligere på måneden.
Nu er parterne samlet i Stockholm til møder med forligsinstitutionen, hvor der bliver forhandlet.
Spørgsmålet er nu: Løsning eller strejke? Hvad end, svaret er, må man væbne sig med noget tålmodighed nogle timer endnu.
Du kan lytte til Tour de France på P4 i mellemtiden.