400.000 vigtige beskeder på vej: Se, hvor nye ejendomsvurderinger lander

Du har kun fire uger til at få ændret fejl, men tidligere har det ikke stået i beskederne om de nye vurderinger.

Hvis der er fejl eller mangler i oplysningerne, som skattevæsnet sender til dig, så kan du råbe op om det ved at sende en såkaldt indsigelse gennem vurderingsportalen.dk DR Grafik: Nathalie Nystad

Efter store forsinkelser og problemer med de nye ejendomsvurderinger lægger skattevæsnet nu an til at sende flere nye vurderinger ud.

I alt sendes cirka 400.000 såkaldte deklarationsmeddelelser ud via digital post. I beskederne står der, at du nu kan se de oplysninger, som din nye ejendomsvurdering vil bygge på, inden den endelige vurdering efter planen få uger senere lander.

Udsendelsen af de mange tusinde beskeder til boligejerne skulle allerede være sat i gang fra januar i år. Men som DR Nyheder tidligere har kunnet fortælle, har problemer betydet, at skatteminister Jeppe Bruus (S) har været nødt til at trække bremsen indtil april.

Tip os:

  • Er der fejl i oplysninger om plangrundlaget eller bebyggelsesprocenten i din nye ejendomsvurdering? Skriv til vurdering@dr.dk

Den næste bølge af beskeder og efterfølgende vurderinger bliver sendt til ejere af villaer, parcelhuse og rækkehuse, oplyser skattevæsnet. Og lige nu sender Vurderingsstyrelsen kun små mængder af vurderinger ud for at teste systemet.

Ejendomsvurderingen er essentiel, når det skal regnes ud, hvad du som boligejer skal betale i skat.

Er oplysningerne forkerte, bliver vurderingen også forkert, og du kan som boligejer ende med at betale enten for meget eller for lidt i skat.

Her kan du se, hvor Vurderingsstyrelsen under Skatteministeriet, som står bag de nye vurderinger, forventer at sende den næste bølge af deklarationsmeddelelser ud:

Indeholder data fra Vurderingsstyrelsen, februar 2023. (© Vurderingsstyrelsen)

Farverne på kortet viser, hvor Vurderingsstyrelsen ifølge styrelsens seneste opdatering forventer at sende flest nye vurderinger ud denne gang.

Tallene er trukket i februar. DR har siden marts uden held forsøgt at få styrelsen til at give indsigt i opdaterede tal.

Hvorfor er første besked vigtig?

Der er indtil nu sendt cirka 146.000 nye ejendomsvurderinger ud. Men det har ikke været uden problemer.

Sidste forår og sommer sendte Vurderingsstyrelsen blandt andet cirka 94.000 beskeder ud, hvor der ikke stod et ord om, at boligejerne kun har en frist på fire uger til at komme med rettelser om fejl og mangler i grundlaget for den nye vurdering.

Derudover oplevede en række boligejere, at de via beskederne fra skattevæsnet slet ikke kunne få adgang til at komme ind og rette oplysningerne.

Ved den næste udsendelse har Vurderingsstyrelsen nu ændret i beskederne, så det ifølge styrelsen skulle stå mere klart, at du som boligejer har en frist på fire uger.

Og det er vigtigt, at du reagerer, når du får beskeden. Hvis linket ikke virker, kan du forsøge at logge ind med din digitale signatur via vurderingsportalen.dk.

Du kan også ringe til Vurderingsstyrelsen på 72 22 16 16.

Hvad gør jeg, når jeg får beskeden?

Når det bliver din tur til at få din bolig vurderet i det nye system, får du allerførst en besked i din digitale postkasse med et link til vurderingsportalen.dk.

Herfra tikker uret.

Du har kun fire uger til at pløje dig gennem de mange data, som Vurderingsstyrelsen har tænkt sig at bruge til at vurdere din bolig med.

Her kan du se, hvordan en deklaration kan se ud:

Hvis der er fejl eller mangler i oplysningerne, som styrelsen sender til dig, så kan du råbe op om det ved at sende en såkaldt indsigelse gennem vurderingsportalen.dk.

Som udgangspunkt skal du selv sikre, at de oplysninger om din bolig, som vurderingen vil blive bygget på, er rigtige. De oplysninger henter skattevæsnet fra Bygnings- og Boligregistret (BBR).

DR har tidligere afsløret, at der er massive fejl i BBR, men at kommunernes sagsbehandling risikerer at blive stopklods, når det gælder rettelser om kvadratmeter, tag og toiletforhold.

Det kan for eksempel være, at der i BBR står, at din ejendom er meget større, end den i virkeligheden er. Det vil påvirke din vurdering og betyde, at din skattebillet stiger.

Så ret allerede nu dine BBR-oplysninger. Brug denne guide.

Hvad skal jeg ellers tjekke?

Udover BBR-oplysninger er der også en masse andre ting, som Vurderingsstyrelsen ikke selv holder styr på, når de laver udkastet til din vurdering.

Her er det lagt over på dig som boligejer selv at undersøge og råbe op, inden de fire uger er gået.

Tjek eksempelvis, om du indtil nu har fået en skatterabat, da det kan være en ledetråd om, at der er noget særligt med din bolig eller grund, du skal være opmærksom på.

Flere boligejere oplever, at skattevæsnet ikke automatisk tager rabatterne med ind i det nye system. Hvis du indtil nu har fået en rabat, og du ikke får samme rabat i din nye vurdering, kan du gøre indsigelse via vurderingsportalen.dk, når de fire uger starter.

Det kan også være, du ikke tidligere har fået en rabat, men nu har krav på én, hvis din bolig eksempelvis er i meget dårlig stand, eller hvis der er noget på grunden, der giver dig begrænsninger eller ulemper. Brug guiden her til at blive klogere.

DR Nyheder har også fortalt om boligejere, som har fået alt for høje vurderinger i det nye system, fordi skattevæsnet sletter oplysninger om juridiske dokumenter ved overgangen til det nye ejendomsvurderingssystem.

Det kan eksempelvis være oplysninger, som begrænser, om din grund må deles op, og dermed sælges som flere grunde. Tjek det her.

Din nye vurdering baseres også på 15 tidligere salg af boliger i dit nabolag. Tjek, om alle salg kan sammenlignes med din bolig. Du kan se en oversigt over Vurderingsstyrelsens referenceejendomme og slå dine egne op her.

Her kan du læse meget mere om, hvad du allerede nu kan gøre for at forberede dig på din nye vurdering.

Hvad sker der, hvis jeg ikke gør noget?

Hvis du ikke gør noget i de fire uger, når du modtager første besked fra skattevæsnet, bliver din vurdering som udgangspunkt lavet med de oplysninger, som skattevæsnet har fundet frem.

Du skal være opmærksom på, at det er i de fire uger, at det er nemmest at råbe op, hvis du har oplysninger om begrænsninger, fejl eller rabatter.

Her kan du som boligejer helt gratis komme med alle de indsigelser om fejl og mangler, som du finder i skattevæsnets grundlag for vurderingen.

Du skal bare kunne bevise, at styrelsen tager mindst fem procent fejl i sin vurdering af værdien af din bolig.

Hvis din bolig eksempelvis er vurderet til én million kroner, så skal de fundne fejl eller andre oplysninger altså som minimum udgøre værdier, der kan flytte værdien af din nye vurdering ned med mindst 50.000 kroner.

Bemærk dog, at skattevæsnet først afslører selve beløbet for din nye ejendomsvurdering, når de fire uger er gået, og du modtager din nye vurdering.

Efter højst 10 uger, fra du modtager første besked, skulle din endelige vurdering gerne lande.

Hvis du ikke når at sende dine oplysninger indenfor fire uger, kan du først klage, når du har har fået din nye vurdering og et såkaldt klagestartsbrev.

I en klage skal du i stedet for fem procent nu kunne flytte din nye vurdering med mindst 20 procent. Du skal også betale 1.100 kroner i gebyr, som du får igen, hvis du får medhold i din klage.

Afgør vurderingen min nye skat?

Fra 1. januar 2024 skal skattevæsnet begynde at kræve nye boligskatter ind.

Men de vurderinger, som skattevæsnet efter planen sender ud mod sommerferien, er såkaldte 2020-vurderinger.

Det er i stedet den vurdering, der afgør, hvad du skal betale i boligskat i 2021, 2022 og 2023.

Forklaringen er, at de ejendomsvurderinger, som Vurderingsstyrelsen nu sender ud, egentligt skulle have været sendt ud langt før.

Men skattevæsnet nåede ikke at blive færdige med vurderingerne i tide. Derfor får du som boligejer denne gang en ejendomsvurdering, som er baseret på oplysninger frem til 2020.

De ting, som du vil have ændret, skal med andre ord allerede have været til stede ved indgangen til 2020.

Ejendomsvurderinger udsendes normalt hvert andet år, og som boligejer betaler man skat af dem i to år, inden der igen laves en ny vurdering.

Men for at gøre det endnu mere forvirrende har Folketinget besluttet, at din 2020-vurdering på grund af yderligere forsinkelse i systemet skal gælde i tre år i stedet for to år som planlagt.

Derfor kan du som boligejer risikere, at der dumper en ekstraregning for de tidligere år ind af brevsprækken, når du har fået din nye 2020-ejendomsvurdering.

Vær opmærksom på, at hvis du har købt bolig i årene 2021-2023, så hæfter du for den tidligere ejers skattebetaling, fordi skattevæsnet har besluttet, at det er for besværligt at opkræve skatter hos tidligere ejere af boliger. Læs mere her.

Først til september vil alle landets boligejere så få en ny vurdering mere ind ad den digitale brevsprække, som afgør, hvad boligejerne skal betale i skat i 2024.

Den hedder en "foreløbig 2022-vurdering".

Men her kan boligejerne hverken klage over eller få ændret vurderingen, selvom den skulle vise sig at være helt forkert.

Den foreløbige vurdering er nemlig den eneste mulighed, hvis skattemyndighederne vil nå at vurdere alle private ejendomme, inden det nye boligskattesystem træder i kraft 1. januar næste år.

I 2025 er det planen, at man vil få sin endelige 2022-vurdering, og først herefter kan man forsøge at få rettet fejl og mangler i den.

Se DR Nyheders erhvervskorrespondent, Jakob Ussing, forklare om den foreløbige 2022-vurdering.