Henrik Berlau, der repræsenterer 3F, er taget til Norge for at mødes med den norske fagforening Parat.
- Vi har indgået en musketered med vores norske kollegaer om, at vi støtter hinanden i konflikter, så vi er selvfølgelig klar til at gå i sympatikonflikt, siger han til DR Nyheder.
De norske Norwegian-piloter har været i strejke i over en uge nu. Tirsdag formiddag har deres fagforening, Parat, indkaldt fagforeningskollegaer fra Sverige og Danmark til fælles pressemøde.
Ingen benzin ingen fly
Henrik Berlau, der er koordinator for sø- og luftfartsområdet i 3F, fortæller, at Norwegian-fly får store problemer med at lette fra de danske lufthavne, hvis den danske sympatistrejke bliver en realitet.
- Hvis ikke de kan få påfyldt brændstof, ikke kan få deres passagerer igennem Security og få gennemført check-in, så er det svært at få fly i luften, siger han.
Den danske sympatikonflikt kan træde i kraft om ti dage, siger Henrik Berlau. Årsagen til, at der går så relativt lang tid er, at der skal gives en række varsler om sympatikonflikt, inden den kan træde i kraft.
Dårlig stil
Henrik Berlau repræsenterer 320.000 medlemmer af 3F. Blandt dem er de folk, der påfylder brændstof på flyene i danske lufthavne, dem der udfører sikkerhedskontrol i Security og de folk, der gennemfører check-in på Norwegians fly i Danmark.
Henrik Berlau siger, at sympatikonflikten er en måde at sige fra overfor flyselskabernes opførsel.
- Flyselskaberne lader deres rivalisering gå ud over medarbejderne i øjeblikket - det er en helt uacceptabel adfærd.
Trist for passagererne
Hos Norwegian ærgrer man sig over den varslede sympatikonflikt i Danmark.
- Det er trist, og det vil ikke bidrage til andet end at genere de mere end 200.000 passagerer, der er blevet ramt, siger kommunikationsrådgiver i Norwegian Daniel Kirchhoff.
Norwegian forsøgte mandag at få piloterne til at løse konflikten ved en såkaldt voldgiftafgørelse. Det afslog piloterne.
Luftkrigen
I de senere år er de skandinaviske flyselskaber blevet presset voldsomt af, at arbejdsstyrken i Europa og Asien accepterer langt ringere lån og arbejdsvilkår, end vi har tradition for i Skandinavien.
Det udnytter en vifte af forskellige lavprisflyselskaber.
Lavprisselskaber som Ryanair, Qatar Airways og andre indgår typisk midlertidige kontrakter om løn og arbejdsvilkår med piloter og kabinepersonale, der ikke er forhandlet igennem en overenskomst.
Den billige arbejdskraft gør, at de kan tilbyde meget billige flybilletter, og det presser SAS og nu også Norwegian, der begge kom ud med store underskud sidste år.