Det er ikke hver dag, at hijabber og abayaer - altså muslimske tørklæder og kjoler - finder deres vej til den vestlige modeverdenens førende catwalks.
Det har den italienske designduo og modegigant Dolce & Gabbana nu ændret på med deres lancerering af kollektionen 'Abaya', der er en af de første kollektioner fra et vestligt designmærke, hvor omdrejningspunktet er de muslimske klæder.
Ifølge modejournalist og tilrettelægger på DR K, Chris Pedersen, er det helt logisk, at modehuse som Dolce & Gabbana begynder at designe tøj til et arabisk og muslimsk publikum.
- Det er udtryk for, at man for alvor har fået øjnene op for de muslimske kvinder som et købestærkt publikum, fortæller han.
En artikel i det amerikanske magasin Fortune fra sidste år beskriver, at det forventes at verdens muslimer vil bruge 484 milliarder dollars på tøj og sko i 2019.
Det handler om at udtrykke sig
Ifølge Chris Pedersen er der dog ikke noget nyt i, at modebranchen har fået øjnene op for de muslimske kvinder.
Han fortæller, at et mærke såsom Tommy Hilfiger tidligere har ladet elementer af sin kollektion bestå af hijabber ligesom den fashionable webbutik Net-A-Porter tidligere har skræddersyet tøjudvalget på siden til at passe til ramadanen og den muslimske indkøber.
Chris Pedersen forventer, at tendensen vil brede sig fra de dyre topdesignere til de mere gængse tøjmærker, fordi der vil være efterspørgsel efter det fra de muslimske kvinder, der ikke nødvendigvis har råd til Dolce & Gabbana.
- Det er almenmenneskeligt at ønske at udtrykke, hvem man er, igennem det tøj man har på. Det ser vi også herhjemme, hvor unge, muslimske kvinder leger med forskellige farver og mønstre, når de klæder sig.