Strækmærker og politik har sneget sig ind på Instagram - men: 'Vi er overhovedet ikke i mål endnu'

Selvom der er flere ridser i lakken end tidligere, afslører man ikke sine dybe traumer på Instagram, pointerer ekspert i sociale medier.

(Foto: © Grafik: Charlotte Revsbech, (c) DR)

Dronningen, Kylie Jenner, Ronaldo, Mette Frederiksen og Selena Gomez.

Det kommer formentlig ikke som den store overraskelse for dig: På Instagram er det rigtig godt at have et navn eller en titel, der også får kendisalarmen til at blinke uden for appen, hvis man vil have opmærksomhed på det sociale medie.

Og hvis du selv jagter likes eller forsøger at skabe en trend på Instagram, kan det være en rigtig god idé at hægte dig på en nyhedsaktuel dagsorden eller bevægelse.

Det sociale medie, der for ti år siden blev lanceret som en mulighed for at komme ud med det hurtige og umiddelbare, men hurtigt blev en hyldest til det polerede og perfekte, er stadig domineret af ofte veldrejede og i hvert fald kendte mennesker.

Der er dog begyndt at komme lidt flere ridser i facaden og bund i budskaberne.

I hvert fald på overfladen.

Dr.dk har talt med en ekspert i sociale medier og en mand i midten af 30'erne, der bruger seks-syv timer hver dag på sin Instagram-profil, om, hvad der rykker på Instagram. Og om platformen overhovedet har rykket sig siden fødslen i 2010.

Hvad laver de kendte?

Anders Hemmingsen var med på Instagram fra starten, uden at han havde nogen idé om, at han skulle komme til at bruge så meget tid på mediet, som han gør i dag.

- Da jeg downloadede appen, syntes jeg, at det var lidt kedeligt. Der var meget mad og design, og det mindede meget om Facebook, men platformen passede godt til mig, for jeg er bedst til at udtrykke mig med et billede, siger han.

I dag er der mere end en million mennesker, der følger 34-årige Anders Hemmingsens Instagram-profil. Langt de fleste er danskere, understreger han for at pointere, at han formentlig er den dansker med flest danske følgere på Instagram.

Anders Hemmingsen har skabt en karriere på Instagram ved at dele andres billeder og videoer på sin profil og får hver dag omkring 600 beskeder fra håbefulde brugere, som en assistent hjælper med at sortere i. Han poster selv langt det meste og bruger næsten en fuld arbejdsdag hver dag på sin Instagram-app.

Altså en mand, der har set rigtig meget på det sociale medie, og derfor har han en god fornemmelse for, hvad der rykker.

- Folk er stadig meget nysgerrige på kendte personer. Hvad laver de? Hvad spiser de? Hvilken bil kører de i? Men jeg ser også en tendens til, at folk søger mod noget andet og mere uperfekt indhold, siger Anders Hemmingsen.

Herunder kommer tre eksempler på noget af det, der har hittet mest på Anders Hemmingsens Instagram-profil i de seneste to år. Artiklen fortsætter under grafikken...

(Foto: © Grafik: Charlotte Revsbech, (c) DR)
(Foto: © Grafik: Charlotte Revsbech, (c) DR)

Det er okay at have en lortedag

Han har selv gjort en dyd ud af at agere modvægt til den perfekthedskultur, som, han mener, Instagram har været med til at skabe.

- Jeg går meget op i, at folk kan relatere til mine billeder. Det skal være noget, de kan genkende fra deres hverdag, siger Anders Hemmingsen.

- Der er så meget redigeret indhold, men jeg kan godt lide, hvis indholdet er ægte. Jeg prøver at sige, at det er okay at have en lortedag, få en p-bøde eller skulle betale penge tilbage i skat.

Men der er begyndt at komme langt mere af det mindre redigerede indhold på Instagram, mener Anders Hemmingsen, og instagrammere er ikke længere så bange for at vise grimme, sårbare eller bare helt menneskelige sider frem.

Ifølge Anders Hemmingsen er det formentlig som en kalkuleret reaktion på den øgede kropsaktivisme, der er opstået på de sociale medier.

- Ja, der er en tendens til, at folk lægger noget uperfekt op, og at følgerne godt kan lide det, men min opfattelse er også, at det mange gange er opstillet, og at de næsten gør det uperfekte perfekt.

- På den måde forsøger de kendte jo at komme tættere på deres følgere og signalere, at de er ligesom dem, mener Anders Hemmingsen.

'Hvor modigt er det lige?'

Nathalie C. Larsen er specialist i digitale platforme og kan godt genkende den udvikling, som Anders Hemmingsen beskriver.

- Der bliver vist flere strækmærker og deller på Instagram, men der er interesser bag alt, og det drejer sig også om, at folk hopper med på en kropspositivisme, der er populær lige nu, siger Nathalie C. Larsen, der er ansat som digital chef i kommunikationsbureauet LEAD Agency.

Hun ser umiddelbart udviklingen med, at Instagram-brugerne søger noget mere uperfekt eller normalt, som positiv, men understreger samtidig, at rødderne ikke stikker så dybt.

- Det er jo ikke, fordi man afslører sine mørke og dybe traumer på Instagram. Det er mere noget i stil med: "Åh, jeg er så træt af mine smilehuller", og så svarer følgerne: "Nej, de er da mega cute".

- Og hvor modigt er det lige? Det er jo lidt vildt at tænke på, at vi overhovedet kalder sådan noget som skæve tænder og fregner for uperfekt. Det er jo bare røvsygt og helt normalt. Der er stadig masser af grænser at flytte, og vi er overhovedet ikke i mål endnu, selvom der er nogle nye ting, der spirer frem, siger Nathalie C. Larsen.

En aktivistisk platform

Men opslagene af strækmærker og deller er – selv om de måske er lidt opstillede – ifølge Nathalie C. Larsen meget gode billeder på, at Instagram har rykket sig.

Fra at være et forum med udelukkende opstillet selfie-selviscenesættelse er det blevet et sted, hvor det også skaber opmærksomhed, når man giver sin mening til kende.

- Instagram er også blevet en aktivistisk platform, hvor der bliver skabt bevægelser og sat endnu mere skub i bevægelser, der er startet andre steder, siger Nathalie C. Larsen og nævner blandt andet Black Lives Matter, MeToo og det voksende fokus på mental sundhed som bevægelser, der er blevet dyrket og liket.

- Meget af indholdet er båret frem af store sager, som også ligger op ad det, der bliver talt om ude i verden.

Og der bliver også postet og liket politisk indhold på Instagram, pointerer Nathalie C. Larsen.

- Selv om det nok ikke er et medie for de helt tunge og dybdegående politiske debatter. Det er mere på et jeg-støtter-den-her-sag-niveau, siger hun.

Ja, for det er jo ikke ligefrem politikere, der topper listen over de største instagrammere i verden, vel?

- Men den politiske dagsorden er jo ikke nødvendigvis båret frem af politikere. Den kan også sættes i søen af influencere, og Instagram er et sted for den mere folkelige politiske debat, og det er et medie, som kan gøre politiske statements og bevægelser til allemandseje.

(Foto: © Grafik: Charlotte Revsbech, (c) DR)
(Foto: © Grafik: Charlotte Revsbech, (c) DR)

Babyer, katte og universelle følelser

Men når det kommer til at skabe opmærksom på Instagram, så er mediet formentlig ikke så vanvittigt forskelligt fra andre sociale medier.

- Indholdet skal være overraskende, tale ind i en aktuel dagsorden, være breaking news eller ramme nogle universelle følelser, siger Nathalie C. Larsen.

Det er netop noget af det sidste, Anders Hemmingsen forsøger. Bare på et mere lokalt plan.

- Det er lidt, ligesom når en standupper siger: "Kender du det?". Og der er min erfaring, at folk er ret ens, lige meget om de er fra Holstebro eller København. Noget af det fede ved Instagram er, at man kan samle folk og skabe en fællesskabsfølelse, siger Anders Hemmingsen.

Når man rammer både de universelle følelser og får kendisalarmen til at blinke, er der altså ret god chance for at skabe et Instagram-hit.

- Det er vel ikke for ingenting, at nogle af de mest populære posts overhovedet er billeder af Beyoncé og Kylie Jenners børn og søde hunde og katte, siger Nathalie C. Larsen.