En film må være virkelig slem, når selv hovedrolleindehaverne allerhelst bare vil glemme filmen. Og det samme gælder sikkert en stor del af de ganske få mennesker, der rent faktisk gik i biffen for at se det danske filmflop "Stjerner uden hjerner".
Men i København sidder en mand, der ikke kan få nok af dårlige film. Han hedder Elias Eliot og har arrangeret en repremiere af den danske film i Husets Biograf i hovedstaden.
Visningen af "Stjerner uden hjerner", der har komikerparret Gordon Kennedy og Timm Vladimir i hovedrollerne, sker torsdag den 6. oktober og vil blive introduceret af Elias Eliot selv - for han brænder virkelig for dårlige film.
Så dårlig at det er godt
- "Stjerner uden hjerner" blev set af 756 betalende gæster i biografen, og selvom der faktisk er andre film, der har haft færre besøgende, så er den ligesom blevet berygtet for at være et kæmpe flop, fortæller Elias Eliot.
Han har tidligere arrangeret visninger af filmen The Room, der er kåret til at være verdens dårligste film overhovedet. Det blev et tilløbsstykke, så nu vises den fast en gang om måneden i biografen.
- Nogle film er så dårlige, at de er sindsygt underholdende. Jeg har længe ledt efter en dansk pendant til The Room, og hver gang jeg stak næsen ind i det, så dukkede Stjerner uden hjerner op, siger Elias Eliot til DR Kultur.
Et skræmmeeksempel
Han har talt med Gordon Kennedy om filmen og vil i sin filmintroduktion tale om, hvad det var, der gik galt. For det optager ham rigtig meget.
- Stjerner uden hjerner er jo blevet et skræmmeeksempel for andre komikere, og det kan jeg godt forstå. Det, jeg ved nu, er jo, at Timm og Gordon fik lov til at lave en synopsis til filmen og det var det oplæg der fik støtte. Men det blev ikke den film, de fik lov til at lave.
De to var dermed bundet til en konkrakt til at medvirke i en film, der var baseret på deres synopsis.
Ville købe og ødelægge masterkopien
- De forsøgte faktisk at komme ud af kontrakten undervejs, og kunne godt se, at det her var helt galt med filmen. Efterfølgende undersøgte de, hvor meget det ville koste dem at købe masterkopien af filmen og destruere den. Men den har simpelthen været for dyr.
Hvis det var lykkedes de to at stoppe filmen, så havde Elias Eliot til gengæld ikke kunnet vise publikum og filmflop-fans som ham selv, hvor galt det kan gå med en film.
Han forventer dog ikke, at "Stjerner uden hjerner" har samme potentiale med fast visning hver måned ligesom The Room - så heller ikke her kan den imponere på den fede måde.