Den amerikanske digitale kunstner Beeple, hvis rigtige navn er Mike Winkelmann, må være en rigtig glad mand i dag. Og både overrasket og chokeret, som hans tweet herunder illustrerer.
Beeples krypto-kunstværk 'Everydays: The First 5000 Days' er nemlig blevet solgt for svimlende 430 millioner kroner af auktionshuset Christie's i New York.
Men hvis du tror, at den ukendte køber får et kunstværk, som han eller hun kan hænge op på væggen, tager du fejl.
Beeples kunstværk er nemlig digitalt. Kunstværket består af en række unikke filer, der er umulige at forfalske.
Det lyder måske lidt mærkeligt, at man er villig til at betale så store summer for noget, der eksisterer digitalt, og som alle andre i princippet kan printe og hænge op på sin væg. Men markedet for krypto-kunst er i en rivende prisudvikling. Ifølge Deutsche Welle blev der på markedet solgt for svimlende 86 millioner dollar i februar måned, hvilket svarer til 535 millioner danske kroner.
Og med 430 millioner kroner-salget af 'Everydays: The First 5000 Days' ser marts ud til at gøre det endnu mere profitabelt.
Hvad er krypto-kunst og NFT?
Men hvad er krypto-kunst egentlig? Når man skal forsøge at forklare, hvad krypto-kunst og non-fungible tokens egentlig er, og hvorfor det bliver solgt for svimlende millionbeløb, bliver det en smule teknisk og nørdet.
Derfor har vi spurgt Zetland-journalist Frederik Kulager om hjælp til at forklare det, da han selv har skrevet om fænomenerne og teknologien bag.
Han har også lavet en podcasten 'Frederik forklarer internettet' om emnet, som du kan lytte til her.
Han mener, at krypto-kunst skal ses som en udvidelse af kunstens formater.
- I stedet for at kunsten findes på papir eller lærred, findes det på en fil på telefonen, computeren eller internettet, fortæller han.
Og grunden til at priserne på krypto-kunst er skyhøje, har han også et bud på. Det handler nemlig om teknologien bag.
- Der er en stor tiltro til blockchain-teknologien, som understøtter handlen med krypto-kunst. Og flere af dem, som har budt enorme summer på krypto-kunst, lever selv i og af blockchain-teknologien, siger Frederik Kulager.
Man kan forstå blockchain som en offentlig database over transaktioner mellem mennesker.
Historikken med alle transaktioner er 'låst af' i blokke, der kædes sammen af et netværk af computere. På den måde er der altid styr på, hvem der har overført hvad og hvornår. Det betyder, at ingen kan fuske med transaktioner, uden at hele systemet opdager det.
Det leder os videre til NFT - non-fungible tokens - som man kan kalde krypto-kunstens format.
- Non-fungible tokens er et forsøg på at gøre det umulige på internettet: at sige, at noget på internettet er unikt.
- Det er med andre ord en digital fil, som ikke kan kopieres. Filen findes kun ét sted i verden, og det er på blockchain, forklarer Frederik Kulager.
Når noget er fungible, betyder det, at det ikke er unikt og derfor kan erstattes med noget andet. Penge er eksempelvis fungible, fordi én 100-kroneseddel har samme værdi som en anden 100-kroneseddel.
Så når noget er non-fungible, betyder det, at det er uerstatteligt.
'Mona Lisa'-maleriet, der hænger på kunstmuseet Louvre i Paris, er for eksempel non-fungible, fordi der kun findes det ene maleri i verden.
På samme måde kan noget være non-fungible i den digitale verden - eksempelvis Beeples kunstværk 'Everydays: The First 5000 Days'.
Hvem er Beeple?
Hvis du følger med i, hvad der rører sig i internetkulturen, har du måske hørt om Beeple, der altså nu har slået rekord.
Kunstneren fra delstaten South Carolina i USA, der i virkeligheden hedder Mike Winkelmann, er én af pionerne indenfor digital kunst, og auktionshuset Christie's beskriver hans kunst som "visionær" og "ofte respektløs".
Den 39-årige kunstner har 1,9 millioner følgere på Instagram og har allerede lavet samarbejder med globale brands som Nike og Louis Vuitton og kunstnere som Katy Perry og Childish Gambino.
Og nu er han altså også mangemillionær. Ifølge Christie's er han blandt de tre mest værdifulde nulevende kunstnere.
Mike Winkelmann har - måske ikke så overraskende - udtalt sig særdeles postitivt om fremtiden for digital kunst.
- Jeg tror på, at vi er vidner til begyndelsen på det næste kapitel i kunsthistorien, som er digital kunst, udtaler Beeple i en pressemeddelelse.
- Kunstnere har brugt hardware og software til at skabe kunst og distribuere det på internettet de sidste 20 år, men der har aldrig været en måde, hvorpå man virkelig ejede det. Men det har non-fungible tokens nu lavet om på.
Winkelmann vil desuden fortsætte med at få profit fra fremtidige salg af sit krypto-kunstværk, da non-fungible tokens giver kunstnere mindst ti procent i royalties.
Grimes og Twitters grundlægger sælger for millioner
Og Beeple er bestemt ikke den eneste, der sælger de såkaldte non-fungible tokens til voldsomt store beløb.
Det allerførste tweet, som består af den simple sætning: "just setting up my twttr" fra 21. marts 2006, står lige nu til 2,5 millioner dollar – svarende til over 15,5 millioner kroner – på auktionssitet Valuables.
Til gengæld er det lavet af Twitters medstifter, Jack Dorsey, som dog ikke sletter verdens første tweet fra sin profil, men som sælger filen, der ligger bag det historiske tweet.
Bag det nuværende højeste bud står tech-entreprenøren Sina Estavi, skriver The Verge.
Auktionshammeren falder på tweetets 15 års-fødselsdag, 21. marts, så hvis millionerne sidder lidt løst, er der stadig mulighed for at byde højere.
Den canadiske sangerinde Grimes, der i øvrigt også er i forhold med en anden af techbranchens store kanoner – nemlig Tesla-chefen Elon Musk – har også tjent kassen på de digitale kunstværker. Hun solgte ti korte videoer for i alt seks millioner dollar, eller 37 millioner danske kroner, på en enkelt dag.
Det mest indbringende salg var værket 'Death of the Old' med Grimes' egen musik. Det blev solgt til næsten 2,5 millioner kroner.