Skuespillerpar har fundet lykken i Fredericia: Herovre får arbejdet lov til at tale for sig selv

I København kommer det ofte til at handle om, om man som skuespiller er kendt nok til at sælge billetter på grund af sit navn. Sådan er det ikke i Fredericia, lyder det fra skuespillerparret Bjørg Gamst og Lars Mølsted.

De har begge to haft hovedroller i nogle af Fredericia Teaters store Disney-forestillinger som Den Lille Havfrue og Klokkeren fra Notre Dame, og de er begge fastansatte skuespillere på Fredericia Teater.

Privat danner 35-årige Bjørg Gamst og 32-årige Lars Mølsted par, og de bor i Fredericia sammen med deres søn. En by ingen af dem havde regnet med de skulle bosætte sig i, men i dag aner de ikke, hvor de ellers skulle bo.

- Vi elsker at bo her. Her har vi fokus på, hvad der gør os lykkelige - og på vores livskvalitet, siger parret.

Da Bjørg tilbage i 2008 stod af toget i Fredericia for at gå til optagelsesprøve på Det Danske Musicalakademi, havde hun boet i København i godt fem år.

- Mens jeg gik vejen fra toget og ned til akademiet, kunne jeg ikke lade være med at tænke: Hold da op. Hvis jeg kommer ind, er det så virkelig her, jeg skal bo? Nu er det så ni år senere, og jeg bor her stadig, griner hun.

- Vi har udviklet os så meget

Begge har de siden 2011 været en fast del af ensemblet på Fredericia Teater, og det var da også på arbejdet, de fandt sammen som kærester og siden blev gift i 2014.

- Noget af det bedste ved Fredericia er, at vi finder en ro her. En ro jeg ikke tror, vi kunne få i København, hvor vi heller ikke ville have råd til at have det, vi har i Fredericia. Hus og bil. Og så har vi fokus på det liv, vi har - frem for det næste job, vi ikke har, siger Lars Mølsted.

Lars Mølsted spiller hovedrollen i Fredericia Teaters produktion af 'Klokkeren fra Notre Dame'. Fra juni kan den ses på Ganle Scene på Det Kongelige Teater i København. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)

Med det mener han, at i København er mange skuespillere freelancere, fordi det er svært at få faste job.

- Vi har kunnet udvikle os meget mere her, end hvis vi var overladt til et freelanceliv i København. Vi ved godt, hvor dygtige, vi er. Vi er nogen af de dygtigste i landet til det, vi laver. Det er både fordi, vi arbejder mega hårdt, men også fordi, vi kan udvikle os her, siger han.

Begge har de tre-fire store roller om året på Fredericia Teater, og de er samtidig en del af det faste ensemble. Derudover har de også begge været instruktørassistenter på forestillinger.

- Det lærer man vanvittigt meget af. Og det er alt sammen noget, vi ikke havde fået lov til i København. Jeg ved godt, det er farligt at sige i et jantelovsland, men jeg var ikke blevet så god, som jeg er nu, hvis jeg ikke havde været her i Fredericia, siger Lars.

Bjørg Gamst spillede hovedrollen rockmusicalen 'Lizzie', der udover Fredericia Teater også er blevet spillet på Greenwich Teater i London. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)

Et trofast publikum

I en by som Fredericia følger der dog også det privilegium med, at folk i byen bakker op om det lokale teater, mener parret.

- Det er en stolthed for byen, og der er en anden opbakning, end jeg tror, man finder nogen steder i København, siger Lars og Bjørg er enig.

Hun fremhæver nogle af de forestillinger, Fredericia Teater har lavet, som ikke er ligeså mainstream som eksempelvis Den Lille Havfrue.

- En rockmusical som Lizzie og Avenue Q, som er en forestilling med dukker, der taler om sex. Forestillinger som dem har nok egentlig et større publikum i København og London end i Fredericia, men det er ikke nemmere at sælge de forestillinger derovre alligevel, for det er bare sværere at komme igennem, siger hun.

- I Fredericia har vi lokal opbakning, men i København er det ikke til at få hul igennem den støj, der er fra alt det andet, der også foregår, siger Bjørg.

Et hurtigt til Bjørg og Lars:

  • Hvad er den største kontrast mellem at bo her og bo i København?

  • Bjørg: Nu har jeg lige lavet Lizzie med tre udlændinge. De snakkede meget om, at det virkede som om, vi her i Danmark satte mere pris på livskvalitet. De har selvfølgelig kun Fredericia at sammenligne med. Og jeg tror, at det, der sker i København er, at der er en konkurrence om, hvem der kan lægge flest timer på arbejdet som et udtryk for, at så er man bedst. Faktisk tror jeg, vi sammenlagt herovre arbejder flere timer. Der er bare en anden afslapning, når man ikke er på arbejde.

  • Lars: I alle de år, vi har været ansat, har vi næsten kontinuerligt haft premiere på en forestilling om torsdagen og derefter startet nye prøver på en anden forestilling allerede om mandagen. I København arbejder man hårdt op til premieren, og så spiller man den i et halvt år. Vi har så også fået et barn i mellemtiden, og det der med at se, hvordan et barn trives med den plads og det miljø, som vores indkomst kan give her - det ville vi ikke kunne give i København. Selvfølgelig kan man godt bo med børn i betonjunglen på Nørrebro, og mange tager det valg. Vi har bare set den anden side af regnbuen.

I København skal man være kendt

Og selvom der er langt flere teatre og kulturudbud i København, end der er i Fredericia og dermed langt flere forestillinger, så er det svært at komme igennem nåleøjet i hovedstaden som skuespiller. Især hvis man ikke er kendt, siger parret.

- Faktisk tror jeg, der er færre roller at gå efter i København, fordi en stor del af dem bliver castet i forvejen. Der skal ligesom være en kendt med, siger Bjørg.

Men sådan er 'gamet' i København, mener parret. Ifølge dem kommer det ofte an på, om man som navn kan sælge billetter.

- Og selvfølgelig også være dygtig. Men der er mange, der er ligeså dygtige. De sælger bare ikke ligeså mange billetter. Herovre får arbejdet virkelig lov til at tale for sig selv, fordi Søren (Møller, teaterchef, Fredericia Teater, red.) ikke kører kendisræset, siger Lars.

- Det er titlerne, der sælger. Klokkeren fra Notre Dame sælger sig selv. Den havde ikke solgt flere billetter, hvis jeg havde været kendt fra tv. Den sidste måned var der ikke én eneste billet at få til forestillingen i Fredericia, og der var ikke én eneste kendis med, siger Lars.

Vi har ikke noget for pukler i dag

De er begge glade for, at de i Fredericia slipper for at deltage i det, de kalder for 'kendisræset'.

- Her i Fredericia behøver man ikke at tage stilling til det der med, om man vil prøve at komme i bladene eller prøve at få en vis mængde følgere på Instagram. Faktisk synes jeg, det er slemt nok at være lidt kendt her i Fredericia, griner Bjørg.

Og netop det med at være kendt i Fredericia har Lars i høj grad oplevet, efter han havde hovedrollen som Quasimodo i Klokkeren fra Notre Dame på Fredericia Teater.

- Man kan jo ikke gå på apoteket, uden at der kommer kommentarer som: Vi har altså ikke noget for pukler i dag, smiler han.

Bjørg Gamst og Lars Mølsted har også flere gange spillet sammen på scenen - her i 2011 i forestillingen Avenue Q. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)

Fedt at være derhjemme

Det har været nogle travle år for de to unge skuespillere, hvor de begge har haft store hovedroller og også har fået en søn.

Om kort tid skal Lars igen spille Quasimodo, når Klokkeren fra Notre Dame rykker til Det Kongelige Teater i København, mens Bjørg i marts kom hjem fra London efter at have spillet hovedrollen i rockmusicalen Lizzie.

Efter premieren i London mødte Bjørg nogle danske skuespillere, som prøver at slå igennem i teaterverdenen i den engelske hovedstad. De spurgte Bjørg, om hun havde fået en masse agenter til at komme at se forestillingen for at få gang i karrieren i London.

- Og der måtte jeg bare sige: Nej, det har jeg ikke. De kunne simpelthen ikke forstå, at jeg ikke ville forsøge at bruge det som et springbræt. Men jeg synes også bare, det var fedt at skulle hjem igen. Selvfølgelig kan det godt være, jeg ville sige ja, hvis jeg fik et tilbud derovre, men det er også ok, hvis jeg ikke får det. Jeg har det godt herhjemme, og jeg synes, det er fedt, at jeg kan være så kreativ, som jeg kan, siger hun.

Karrieremonstret er et bundløst, sort hul

Og hvis man kun tænker på at komme videre til noget større eller vildere, så er det et bundløst hul, siger Lars.

- Hvis du kun lever efter anerkendelse, og det er din drivkraft, så tror jeg, det er et bundløst hul. Men hvis du selv arbejder hårdt og tager de muligheder, der viser sig, så tror jeg, man kan få opfyldt det her bundløse sorte hul, som karrieremonstret er. Jeg synes, vi laver de fedeste ting, vi overhovedet kan her i Danmark, og samtidig har vi hus og bil og en familie. Det er da win-win, siger han.

Da Lars besluttede sig for at blive skuespiller, havde han accepteret, at hans privatliv nok ikke ville komme til at fylde så meget. Og han havde slet ikke regnet med, det ville fylde så meget, som det gør i dag.

- Da jeg sagde, at jeg gerne ville lave teater, tænkte jeg, at det var det, jeg kom til at lave 24/7. Jeg havde ikke regnet med, at vi her i Fredericia kunne finde så god en balance og så meget ro uden for et til tider kaotisk arbejdsliv. Men samtidig har jeg også fundet ud af, at det er enormt vigtigt for mig at have den ro, siger han.

I 2011 spillede parret også side om side i forestillingen De Tre Musketerer. (Foto: © Søren Malmose, Fredericia Teater)
  • Blå bog: Bjørg Gamst.

  • Bjørg: Født i 1982 i Maribo.

  • Har en bachelor i statskundskab fra Københavns Universitet, men blev efterfølgende uddannet som musicalperformer på Det Danske Musicalakademi i Fredericia i 2011.

  • Siden sin afslutning på akademiet har hun været en fast del af ensemblet på Fredericia Teater.

  • Hun har blandt andet haft roller i Disney-musicalen Den Lille Havfrue, Shu-bi-dua - The Musical, og så spillede hun hovedrollen i rockmusicalen Lizzie, som Fredericia Teater har opført i 2014 på dansk og igen i år på engelsk, hvor opsætningen også blev vist på Greenwich Theatre i London.

  • Ved siden af scenearbejdet underviser Bjørg Gamst i drama og sang, og hun har desuden lagt stemme til diverse tegnefilm.

  • Blå bog: Lars Mølsted.

  • Født i 1985 i Herning.

  • Stødte på sin store passion - nemlig musical allerede som teenager på Herning Gymnasium. Her spillede han hovedroller alle tre år i gymnasiets store årlige egenopsætninger.

  • Efter gymnasiet medvirkede Lars i Herning Kongrescenters semi-professionelle opsætning, West Side Story og søgte efterfølgende ind på Det Danske Musicalakademi i Fredericia, hvor han blev optaget med start august 2007.

  • Efter endt uddannelse i 2010 flyttede Lars til København, men allerede i 2011 vendte han tilbage til det jyske, da han blev hyret til at være en fast del af Fredericia Teaters skuespiller-ensemble.

  • Her har han spillet et væld af roller i store og små musicals. Den største til dato værende Fredericia Teaters opsætning af Klokkeren fra Notre Dame, der havde premiere sidste år og spillede alle aftener for udsolgte sale.

  • Til juni har musicalen premiere på Det Kongelige Teater i København.