'Skandaløst' og 'fuldstændig latterligt': Ikonisk designer langer ud efter tøjgiganter

- Han har jo fuldstændig ret, lyder det fra en dansk designer og en modeekespert.

Jean Paul Gaultier har altid haft en skarp tunge - og et skarpt snit, ikke mindst. Her er han i gang med at prøve et af sine designs på en model forud for et show i Paris sidste år. (Foto: © Alain Jocard, Ritzau Scanpix)

At modebranchen kritiseres for en vanvittig overproduktion af tøj, er ikke nyt.

Men at kritikken kommer fra en ikonisk designer, der selv lever af at skabe tøj til branchen, er mere usædvanligt.

Den verdensberømte Jean Paul Gaultier, der har arbejdet som modedesigner i mere end 40 år, står nu frem offentligt med en solid kritik af modebranchens masseproduktion af tøj.

- Store virksomheder laver flere kollektioner, nye kollektioner med en kæmpe mængde tøj. Det er fuldstændig latterligt, siger den franske modeskaber til BBC.

Ifølge Gaultier bør virksomhederne stoppe deres forsøg med at overgå hinanden i at producere så meget tøj, der for en stor dels vedkommende aldrig bliver brugt.

Eksempelvis fordi meget af tøjet - ifølge Gaultier - ikke er produceret til egentlig brug, men snarere har funktion af en slags reklame. Eller fordi, at nogle virksomheder - heriblandt Burberry - brænder deres overproduktion af tøj og tasker for at holde deres brand eksklusivt.

- Det er skandaløst, siger Gaultier om tøj, der går op i røg, før det er havnet i butikkerne.

- Det er ikke længere et spørgsmål om, hvad folk reelt har brug for. For virksomhederne handler det udelukkende om at blive større og større. Det handler om magt og politik, lyder det fra designeren, som selv lover, at hans næste haute couture-show kommer til at fokusere udelukkende på genbrug.

Jean Paul Gaultier er blandt andet kendt for at have designet Madonnas ikoniske, spidse bh, som hun bar under sin 'Blond Ambition Tour' i 1990. (Foto: © Gie Knaeps, Getty Images)

Modeekspert: Vi skal se indad

At en modemastodont som Jean Paul Gaultier i så skarpe vendinger kritiserer sin egen branche, er noget, der giver genlyd, mener modeekspert og tv-vært Chris Pedersen.

Men det handler i første omgang mest om, at vi som forbrugere må se indad, mener han.

- Jean Paul Gaultier har jo helt ret, og han taler ind i noget, som alle i branchen er klar over. Men vi har et ansvar som forbrugere, og problemet er, at vi har vænnet os til at købe ekstremt billigt tøj, som vi måske bruger syv gange, før vi smider det ud. Det giver et fuldstændig vanvittigt overforbrug, siger Chris Pedersen.

Selv køber Chris Pedersen meget lidt tøj. Et par bukser og to skjorter hvert halve år.

- Mine ældste par sko er 17 år gamle og kommer til skomager hver vinter. Forbrugerne er nogle idioter, hvis de ikke tror, der er konsekvenser ved at købe en trøje til 100 kroner, lyder det fra Chris Pedersen, som kommer med følgende råd:

- Man skal tænke på sit tøj på samme måde, som man tænker på en lænestol eller et fjernsyn. Det skal holde. Den store mode skifter hvert årti, og alt det andet med sæsonfarver og de hurtige ting til weekenden er opfundet af virksomhederne for at få os til at købe mere og mere.

En kæmpe hån

Også den unge danske designer Stine Sandermann hilser Jean Paul Gaultiers budskab velkomment.

- Han har jo fuldstændig ret i det, han siger. Det er jo åndssvagt med al det spild. Jeg synes, det er en kæmpe hån mod de mennesker, der sidder i Fjernøsten og arbejder ualmindeligt hårdt for at lave det her tøj for at overleve. For mig er det så ufornuftigt på alle måder at støtte den her overproduktion, siger den 28-årige danske designer, som har grundlagt sit eget tøjmærke 'Sandermann'.

Den 28-årige danske designer Stine Sandermann fik et chok, da hun opdagede, hvor meget fåreuld, der bliver brændt af på danske gårde. Nu henter hun det hos fåreavlerne og bruger det til sine strik og garner. (© PR)

Hendes varemærke er bæredygtig 'zero waste', og det vil sige, at hun går ud og henter råulden, som ellers bare ville blive brændt, direkte fra fåreavlerne og laver strik, garner og zero waste-tøjdesign med en bestemt teknik, så intet går til spilde, når man klipper delene til sine designs. Og så går hun på jagt efter gamle stofrester i især Midtjylland.

- Det gik op for mig, at det ikke er bæredygtigt nok for mig at bruge nye råmaterialer. Når jeg ser, hvad der allerede er af materialer derude, synes jeg, alle burde bruge det, der allerede eksisterer, siger Stine Sandermann.

Opfører os som strudse

Men det er ikke sådan at komme problemet til livs, påpeger modeekspert Chris Pedersen.

For så længe der er kunder i butikken eller på nethandlen, vil der være multinationale firmaer, der presser produktionen op og de ansattes løn helt i bund og får folk til at købe endnu mere billigt tøj.

Derfor er der kun en løsning, mener han.

- Det her problem kan vi kun forandre via lovgivning. Jeg har ikke et konkret bud, men noget skal man gøre. Det er tydeligt, at vi ikke selv kan styre det, siger Chris Pedersen og tilføjer:

- Det er noget underligt noget med tøj. Vi kan godt finde ud af at spise bæredygtigt og økologisk. Men når det gælder tøj, opfører vi os som strudse, køber en masse og afleverer det måske til genbrugen og tænker, at alt er godt igen.