(Foto: © Stefan Wessel, DR)

Simon og Nanna kaster sig ud i 'fandenivoldsk' iværksætter-drøm: 'Jeg er mega bange nogle gange'

Dansk søskendepar nytænker genbrugstøj. Nu bliver de kimet ned fra udlandet.

Hvor starter man, når man gerne vil lave tøj, men er helt grøn i det - og i øvrigt gerne vil følge en opskrift, som ingen andre har fulgt før?

Det spørgsmål kan søskendeparret Simon og Nanna Wick svare på. For det var nogenlunde udgangspunktet, da de startede tøjmærket (di)vision for to år siden.

De ville lave nyt tøj ud af det, der allerede eksisterede - som genbrug eller overproduktion, og den model var der ikke særligt mange andre tøjmærker, der opererede efter.

- Vi vidste ikke rigtigt, hvor vi skulle søge, så det har været noget med at scrolle 200 sider igennem på Google, ringe til alle mulige forskellige og spørge os for, siger Simon Wick.

På den måde fandt de ud af, at der er masser af tøj derude som ingen andre bruger, og det begyndte de at købe ind af for siden at omdanne det til nye stykker tøj.

- Det er helt absurd så meget gammelt tøj der findes. Nogle af de forhandlere, vi har, importerer jo jeg ved ikke hvor mange tons tøj om dagen – og sælger det igen. Det virker bare som om, der er uendeligt meget tøj ude i verden, siger Simon Wick.

- Man bliver sådan lidt fandenivoldsk, siger Nanna Wick.

- Hvis der ikke er andre, der vil tage de her vintage-ting, så skal vi da nok se, om vi ikke kan lave et eller andet med dem.

  • - Vi startede i 2018. Jeg arbejdede i en tøjbutik i København, hvor jeg var omringet af tøj og spændende mennesker, og det gav mig blod på tanden til at prøve at lave mit eget, siger Simon Wick. Det skulle bare være på en anden måde end den, modebranchen ellers opererer med, hvor tøjet typisk starter med produktionen af stof. - Jeg vidste, der findes rigtig meget overskydende tøj rundt omkring i verden. Så i stedet for at gå ud og lave noget fra bunden tænkte jeg, at man kunne lave noget ud af noget, der findes i forvejen. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    1 / 10
  • - Jeg har overhovedet ingen erfaring med at sy eller noget. Men det har Nanna, der er uddannet designer, siger Simon Wick om sin søster, der i dag er anden halvdel af (di)vision. - Jeg er uddannet i sustainable fashion design, og jeg gik egentlig ud af skolen med en holdning om, at jeg aldrig nogensinde skulle røre modebranchen igen, fordi der var så meget spild og overproduktion, siger Nanna Wick. - Men så kom Simon med den her ide om, at man kunne skabe ud af det, der allerede var, og det var jo spændende. (Foto: © Stefan Wessel)
    2 / 10
  • Men hvor starter man, når man er helt grøn i at lave tøj og i øvrigt arbejder ud fra en opskrift, ingen andre følger? Man scroller gennem 200 sider på Google og ringer rundt til alle mulige forskellige, fortæller Simon Wick. De vidste, at militære overskudslagre lå inde med masser af tøj, der næsten ikke var brugt, eller som var helt nyt, så dem kontaktede de, og grundformen fra den klassiske bomberjakke blev udgangspunktet: to jakker, delt på midten og syet sammen til én. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    3 / 10
  • Den første kollektion under navnet (di)vision blev udsolgt på en uge. – Vi kunne mærke, der var god energi omkring det, så jeg sagde mit job op i butikken og begyndte at arbejde på skabe et egentligt brand. Det var jo et kæmpe sats, men jeg havde bare blod på tanden og lyst til at gøre mere, siger Simon Wick. I efteråret 2019 lagde Nanna Wick også sit andet arbejde fra sig og sluttede sig til på fuldtid. Nu skulle den have 120 procent. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    4 / 10
  • Ret hurtigt fandt Simon og Nanna Wick ud af, at det i hvert fald ikke ville blive noget problem, om der var nok genbrugstøj derude. – Det har været ret overraskende at se, hvor store mængder vintagetøj, der er i verden. Det er helt absurd. Altså nogle af vores forhandlere importerer jo, jeg ved ikke hvor mange tons tøj om dagen – og sælger det igen. Det virker bare, som om der er uendeligt meget tøj ude i verden. Derfor giver det heller ikke så meget mening at producere nyt. Lad os arbejde med det vi har, siger Simon Wick. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    5 / 10
  • Når man udelukkende laver tøj af genbrug- og overskudstøj, er der dog lige den udfordring, at hvert enkelt stykke tøj uundgåeligt vil være helt unikt. - Det kan være et problem for mange af de butikker, vi snakker med. For hvad gør man, hvis man som butik køber et vist antal af en bestemt jakke, og så ser ingen af dem 100 procent ens ud? Der er vi i en fase, hvor butikker også skal vænne sig til at tænke anderledes. Men jeg synes, folk bliver mere og mere åbne for ideen, siger Simon Wick. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    6 / 10
  • - Vi tror sindssygt meget, på det vi gør, men selvfølgelig har der også været bekymringer. Jeg er mega bange nogle gange, men så tager man et par dybe indåndinger. Det skal sgu nok gå, siger Simon Wick. Og indtil videre går det faktisk så meget, at det kan være svært at følge med. - Der har for eksempel været kæmpe efterspørgsel på en af vores bomberjakker. Når den er udsolgt får vi over ti beskeder om dagen fra folk over hele verden, der bare vil have den. Det er ret vildt. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    7 / 10
  • - Vi er meget autodidakte i alt, hvad vi laver. Sådan tror jeg både, Nanna og jeg har det: Vi tænker, vi nok kan det hele, hvis vi bare sætter os ned og kigger på det, siger Simon Wick, der udover design, står for al markedsføring, salg og fotos, mens Nanna Wick primært er på design og produktion samt hjemmeside og visuelt udtryk. - Vi tænker meget ind i det hele, at det skal være noget, vi selv kan lave. Det er også med til at holde prisen nede, og det er lidt en ideologi for os, at folk skal have råd til det. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    8 / 10
  • - Vi syr alle vores produkter selv. Det er derfor også vigtigt, at det ikke er mere avanceret, end at det er til at overskue, siger Nanna Wick. - Vi producerer jo meget drop-baseret. I næste uge kommer der nyt i webshoppen, så i denne uge har vi produceret næsten 100 styles, og her er jo bare os, siger Simon Wick. - I går syede jeg fra 7-18. Det er lidt hårdt engang i mellem, men det er fedt, når man har det hele klar, siger Nanna Wick. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    9 / 10
  • - I alle vores produkter prøver vi at være 100 procent cirkulære. Vi tænker rigtig meget i at få mindre og mindre spild. Det vil sige, at hvis vi har lavet noget i denim, så vil der være en masse små stykker tilbage fra den produktion. De rester bruger vi til at lave vores hatte, tasker eller whatever. Den tankegang har vi om ret meget. At vi mindsker restprodukter, siger Simon Wick. - At arbejde bæredygtigt er en selvfølge for os. Som et nyt tøjmærke er det det mindste, man kan gøre. (Foto: © Stefan Wessel, DR)
    10 / 10