Danske fans: Her sparkede Paul McCartney røv i Beatles

I hvilke Beatles-sange viser Roskilde-hovednavnet Paul McCartney særligt sit talent som sangskriver og musiker? Det svarer en række kendte Beatles-fans på.

Paul McCartney har en masse Beatles-numre med i ærmet, når han kommer til Roskilde Festival. Her er det et billede fra en koncert i Philadelphia i USA. (Foto: © Gilbert Carrasquillo, 2015 Gilbert Carrasquillo)

Når Paul McCartney om en uge træder ind på Orange Scene, vil den britiske legende ikke bare spille sange fra sin lange solokarriere.

Han vil også hive en lang række klassikere frem fra sine år i Beatles – for eksempel har McCartney på sin 2015-turné flittigt spillet Beatles-hit som ’Eight Days A Week’, ’Hey Jude’, ’We Can Work It Out’ og ’Lady Madonna’.

For selvom Paul McCartney spiller i eget navn på Roskilde, er hans Beatles-baggrund ikke til at komme uden om.

Men hvornår var Paul McCartney bedst i Beatles, hvor satte han særligt sit fingeraftryk og i hvilke sange viste han tydeligst, hvad det er, han kan som sangskriver og musiker?

Det har vi spurgt en række kendte Beatles-fans om.

Philip Thornhill, Anti Social Media: ’I Saw Her Standing There’, 1963

- En af deres sjoveste og mest festlige sange er ’I Saw Her Standing there’. Den har en den der ungdommelige energi, og lyder af fest og farver. De var jo så unge der, så det er imponerende, at McCartney kunne skrive sådan en sang allerede dengang. Det viser meget godt, hvad han kan som sangskriver.

- De skriger nærmest i ’I Saw Her Standing There’, hvilket er meget sjovt, og det er faktisk noget, vi er meget inspireret af i Anti Social Media - uden sammenligning i øvrigt. Den der drengerøvsagtige energi er fed.

- Det er også sjovt at tænke på, hvordan McCartney udviklede sig – senere skrev han sange som ’Hey Jude’ og ’Yesterday’, der jo er ballader uden at det bliver for ømt. Min far har altid lyttet meget til ’When I’m Sixty Four’, så McCartney kan virkelig skrive sange, der rammer bredt – alle har hver sin yndlings. Jeg glæder mig til at se ham live for første gang på Roskilde Festival – det bliver som den vildeste juleaften.

Kira Skov, sangerinde: ’Eleanor Rigby’, 1966

- Hvis jeg skal fremhæve bare ét nummer, så er det ’Eleanor Rigby’. Det er et helstøbt, smukt og humanistisk værk. Det er jo en hyldest til de ensomme, de forladte, hjemløse og de glemte, og det synes jeg er smukt. Han har bare ramt en åre i den sang, og den er fuld af omsorg og næstekærlighed.

- Ray Charles har lavet en helt fantastisk fortolkning af ’Eleanor Rigby’ – det er sjovt at høre den i en mere soulet og gospel-agtig fortolkning. Han har sunget flere af Beatles’ sange, men den her var virkelig stærk ligesom originalen.

- Jeg startede med at høre Beatles, da jeg var helt ung - jeg lyttede til dem hele tiden. De fleste sangskrivere skylder dem en hel del. Det er jo et kæmpe musikalsk arbejde, der ligger der, og der er meget at lære af.

Paul McCartney ankommer her til studiet på Abbey Road i London i 1966 for at indspille 'Revolver'-albummet, hvor man blandt andre finder hittet 'Eleanor Rigby'. (Foto: © Les Lee, Getty Images)

Per Wium, musikjournalist med speciale i Beatles: ’Lovely Rita’, 1967

- Det er svært at vælge bare én sang, for Paul McCartney er så alsidig. Han har jo ikke kun én stil. Derfor har jeg valgt ’Lovely Rita’. Melodien er fantastisk, og den breder sig over så mange toner, samtidig med at den er ret enkel.

- Det er det, Paul McCartney kan – han kan både lave melodier, der har en originalitet og stor variation samtidig med, at den er enormt iørefaldende. Jeg har altid været draget af den sang og dens stemning.

- Paul McCartney kan noget, som også store komponister som Beethoven og Mozart kunne. Sådan noget skal man jo ellers passe på med at sige, men Paul McCartney er altså oppe i den liga, som ganske få er. Det forklarer også hans lange karriere. Til gengæld var McCartney bedre i Beatles, end efter opløsningen af bandet, for konkurrencefællesskabet med Lennon var med til at få ham frem helt i skoene.

Ivan Pedersen, sanger i bl.a. Backseat: ’Helter Skelter’, 1968

- Paul McCartney har jo været blandet ind i det band, der lavede populærmusikken om ved at insistere på at skrive deres materiale selv. Før det var Beatles nærmest som One Direction i deres pæne jakkesæt, og pigerne skreg højere end musikken, når de spillede koncerter.

- Men samtidig med, at Paul McCartney lavede de sødeste og blødeste øresmækkere, der nærmest slikker dig i øret, lavede han også ’Helter Skelter’.

- Det sjove ved den er, at den er så vild – den var kulminationen af, når Paul McCartney skulle trykke den af. Så ’Helter Skelter’ er en modsætning, der vil noget, og den viser kun en kant af det enorme register, McCartney foldede ud i Beatles.

Paul McCartney kan stadig fylde stadions, når han tager på turne med både Beatles-sange og solomateriale i bagagen. Her er det et billede fra hans besøg i San Francisco sidste år. (Foto: © MJ KIM, MPL Communications)