På søndag har Signe dobbelt vinderchance til Oscar-uddelingen. Men hun vil helst være fri for den røde løber

- Jeg er ikke nogen særlig dygtig rød løber-person, lyder det fra filmproducer Signe Byrge Sørensen, der kan vinde for 'Flugt'.

(Foto: © VALERIE MACON, Scanpix)

Mange af os har måske drømt om at betræde den røde løber i Hollywood iført et skrud af en kjole eller en knivskarp smoking, mens fotografer knipser ivrigt med deres kameraer, og fans overdynger os med begejstrede tilråb.

Men ikke Signe Byrge Sørensen.

Faktisk er den danske filmproducer, instruktør og producent – som er iført rødt tørklæde og briller på billedet øverst i denne artikel – allerhelst fri.

- Jeg er ikke nogen særlig dygtig rød løber-person. Det fascinerer mig at komme ud i verden og se, hvordan virkelige mennesker lever. Så for mig er det en super spændende, men også lidt antropologisk oplevelse at være med til Oscar-uddelingen.

Den holdning ændrer dog ikke på, at Signe Byrge Sørensen netop på grund af sit arbejde betræder røde løbere med jævne mellemrum. Hendes film bliver nemlig bemærket.

Faktisk i en sådan grad, at hun allerede har været nomineret til fire Oscar-statuetter.

De to seneste nomineringer har hun fået som producer på den danske animationsdokumentar 'Flugt', der er nomineret til i alt tre Oscar-statuetter: for 'Bedste animationsfilm', 'Bedste dokumentar' og 'Bedste internationale film'.

Signe Byrge Sørensen har chancen for at gå hjem med de to førstnævnte priser – der i givet fald skal deles med instruktør Jonas Poher Rasmussen og producerne Monica Hellstrøm og Charlotte de La Gournerie – mens den tredje pris vil gå til det land, filmen er produceret i.

'Flugt' vandt en lang række priser, da Robert Prisen tidligere i år blev uddelt i Tivoli Hotel & Congress Center. Det er Signe Byrge Sørensen i midten af billedet. (Foto: © Claus bech, Scanpix)

Den røde løber er en del af gamet

Og selvom Signe Byrge Sørensen ikke er vild med de røde løbere, så er de en del af gamet, når man vil have sin film til at blive bemærket, forklarer hun.

- Hvis du for alvor skal have en film ud i USA, og især når det er en dokumentarfilm, så er du nødt til at kunne indgå i det her cirkus. For distributørerne af de her film har ikke lige så mange penge til reklamer som dem, der distribuerer 'Spiderman'. Så de er afhængige af den redaktionelle omtale, som pris-nomineringer genererer, siger hun og uddyber:

- Oscar-uddelingen og de andre uddelinger er nogle institutioner, der genererer meget presseopmærksomhed. Når en film vinder en pris, så får den omtale. Og den omtale er guld værd for os, der ikke har råd til at købe reklamer.

Sagt på en anden måde: Hvis man tager en tur på den røde løber, kan det være med til at få en film ud og skabe en synlighed om, at den overhovedet eksisterer.

Den synlighed vil Signe Byrge Sørensen gerne skabe om 'Flugt', der handler om Amins historie om at være flygtningebarn fra Afghanistan, og hvordan det påvirker hele hans liv.

- Det er en historie om, hvad krig gør ved folk. Også længe efter bomberne er holdt op med at falde, som hun forklarer.

- Jeg håber, at folk vil diskutere 'Flugt' over hele verden de næste fem år. Og nu er der i hvert fald mulighed for, at lærere og studerende og alle mulige andre får at vide, at den findes og kan bruges. Vi håber, den får et langt liv.

Det bringer os – nok engang – tilbage til det med den røde løber til Oscar-uddelingen:

- Det er ikke et spørgsmål om, at man laver en film, og så kommer den til Oscar-uddelingen, og det er vel nok sjovt. Uddelingerne er en virkelig integreret del af en films marketing, lancering og distribution.

Her ses (noget af) holdet bag 'Flugt' til en frokost for de Oscar-nominerede i Los Angeles den 7. marts. Fra venstre: Producer Monica Hellström, instruktør Jonas Poher Rasmussen, producer Signe Byrge Sørensen og producer Charlotte de la Gournerie. (Foto: © A.M.P.A.S/Newspix International, Scanpix)

Kommer med en helt anden baggrund

Det med at få en film ud til folk har Signe Byrge Sørensen for længst bevist, hun er god til.

Hun har tidligere været Oscar-nomineret for dokumentarfilmene 'The Act of Killing' og 'The Look of Silence'. Dermed har hun, når man regner 'Flugt' med, per 2022 været nomineret til den glitrende filmpris intet mindre end fire gange.

Men faktisk er hendes baggrund slet ikke inden for filmens verden.

Signe Byrge Sørensen er nemlig uddannet i økonomi, politik og samfundsforhold fra Roskilde Universitet. Hun kom ind i dokumentarfilm via sit arbejde med nogle projekter, der handlede om Zimbabwe og Senegal.

- Jeg havde min viden med mig fra Roskilde Universitet i forhold til, hvordan man arbejder i det, man før kaldte udviklingslande. Men det praktiske omkring at lave film har jeg skullet lære. Der har jeg heldigvis haft en fantastisk læremester i filmklipper Janus Billeskov Jansen, forklarer hun.

Siden har hun fyldt på med en lang række efteruddannelseskurser gennem årene, hvilket – ud over det faglige indhold – også har givet hende et netværk, man måske ikke har, når man ikke kommer fra en filmskole.

- Filmbranchen er heldigvis en meget åben branche. Jeg kender for eksempel en meget dygtig fransk producer, der oprindeligt var dyrlæge.

Her er det Independent Spirit Awards, der får besøg af Signe Byrge Sørensen, Jonas Poher Rasmussen og Monica Hellström dagen før Oscar-frokosten, altså den 6. marts. (Foto: © Jordan Strauss, Scanpix)

'Der er en anden buzz den her gang'

Selvom Signe Byrge Sørensen efterhånden har lavet film i over 20 år – blandt andet gennem produktionsselskabet Final Cut For Real, som hun skabte sammen med producer Anne Köhncke i 2009 – kan hun godt mærke, at der er en anden opmærksomhed omkring 'Flugt', end hun har oplevet med sine andre film.

- Der er en anden buzz den her gang, fordi vi er nomineret til tre priser. Men det er jo før sket, at vi bliver slået af musikfilm inden for dokumentargenren.

Og ganske rigtigt blev 'The Act of Killing' da også slået af musikdokumentaren '20 Feet from Stardom' ved uddelingen i 2014, mens 'The Look of Silence' blev slået af Amy Winehouse-dokumentaren 'Amy' i 2016.

- Der er desværre en risiko for, at det kan ske igen, for 'Summer of Soul' er nok vores største konkurrent, men vi kæmper stadig for, at 'Flugt' kommer hele vejen.

Udover den hårde konkurrence i dokumentar-kategorien er 'Flugt' blandt andet oppe imod to Disney-produktioner i animationskategorien samt den hypede japanske 'Drive My Car' i den internationale kategori.

Signe Byrge Sørensen er da også meget tilbageholdende med at forholde sig til 'Flugt's eventuelle vinderchancer i de tre kategorier:

- Oscar-uddelingen er en meget anderledes konkurrence end for eksempel OL. Til Oscar-uddelingen er det virkelig æbler, pærer og bananer, der konkurrerer. Og det er svært for os at konkurrere med dokumentarfilm om musikere, der er kendt i hele verden.

- Hvor svært det bliver denne gang, det ved jeg ikke.

Oscar-uddelingen finder sted natten til mandag dansk tid.

3 dokumentar-anbefalinger fra Signe Byrge Sørensen

  • 'President' (2021): - Jeg har selv produceret den, og den kommer på DR senere i år. Men synes jeg absolut, man skal se den, for den handler om kampen for demokrati i Zimbabwe, og det er nok en af de vigtigste kampe, vi kæmper i verden lige nu. Også når man tænker på alt det, der sker i Ukraine i øjeblikket.

  • 'Attica' (2021): - Den er rigtig interessant. Det er en film baseret på arkivmateriale, der handler om, hvordan et fangeoprør i et fængsel blev slået ned på meget voldelig vis i 1970'erne. Den er arkiv- og interviewbaseret, men virkelig interessant. Den er også nomineret til 'Bedste dokumentar' ved årets Oscar-uddeling.

  • 'Outside' (2022): - Den er lavet af en ukrainsk instruktør, og det er min kollega Anne Köhncke, der har koproduceret den. Den får premiere på CPH:DOX og er super interessant, fordi den handler om konsekvenserne af krig. Den giver os et billede af, hvad der sker i Ukraine. Ikke lige nu og her, for det er en afsluttet film, men den bringer os tættere på, hvad der er for et samfund, og hvad er for nogle konflikter, de har sloges med – også inden den her krig.